gaming sinds 1997

Silent Storm

Een paar jaar terug, tijdens een vergadering in de kantoren van Nival Interactive in Moskou:

- NI-medewerker 1: “Mannen, dit kan niet meer! Het laatste deftige teambased, turnbased strategiespel was Jagged Alliance 2 en dat heeft iedereen hier ondertussen al 10 keer uitgespeeld. Wat zeggen jullie, zouden we niet eens zelf zo’n game proberen te maken?”
– NI-medewerker 2: “Hm, ik weet het niet hoor, het is nu niet meteen zo dat er met een turnbased spel bakken geld te verdienen valt. Met Etherlords hebben we trouwens al eens een turnbased spel gemaakt, waarom proberen we eens niet een totaal ander genre? We hebben de kwaliteiten om een knappe 3D engine mét physics te maken, daarmee kunnen we dan toch best een WOII-shooter mee maken, dat is immers meer winstge – ”
– NI-medewerker 1: “Dat is het Igor! We maken een WOII-teambased, turnbased strategiespel met een knappe 3D engine mét physics. Dat is juist wat het genre nodig heeft jong!”
– NI-medewerker 2: “Maar het geld dat we met een WOII-fps kunnen verdie – ”
– NI-medewerker 1: “Werkelijk briljant idee man. We gaan namen als de Gollop brothers en Sirtech doen vergeten!”
– NI-medewerker 2: “Ma – ”
– NI-medewerker 1: “Wie stemt er voor dat we aan dit nieuwe turnbased spel gaan werken?”
*alle rechterhanden op de vergadering rijzen omhoog behalve één…*
– NI-medewerker 1: “Beslist!”
– NI-medewerker 2: *zucht*

En aldus beste gamers, is het zo dat Nival Interactive de niet echt benijdenswaardige taak opnam om met Silent Storm een plaatsje naast de groten van het turnbased genre te bemachtigen. Of het teambased, turnbased strategiegenre dan toch, geen ‘Age of Wonders’- of ‘Galactic Civilizations’ toestanden hier. We spelen immers met een bende van (maximum) vijf specialisten die tal van gevaarlijke missies ten tijde van Wereldoorlog II vervullen. Je moet eerst een zijde kiezen (Axis of Allies) en een hoofdpersonage aanmaken, deze zal als teamleid(st)er dienen en met al de npc’s kunnen praten. Bij deze karaktercreatie valt op dat er zes klassen beschikbaar zijn (Scout, Grenadier, Soldier, Sniper, Engineer en Medic) en dat je wel erg veel mogelijkheden hebt om je uiterlijk te bepalen (het gezicht dan vooral, het is niet dat je meteen een ‘Wacko Jacko’-face kunt boetseren maar toch wel een héél groot aantal andere gezichten:)).

Er is een uitgebreid gamma aan specialisten en soldaten om je team aan te vullen. Allen hebben ze een specifiek achtergrondverhaal en een eigen personaliteit… in hun dossier dan toch. In-game wordt er zo goed als niet verder op ingegaan en zijn het enkel bepaalde oneliners die hen “inhoudelijk” verschillend maken. Er is dus ook geen persoonlijke interactie tussen verschillende teamleden. Dan mag de verpakking nog zoveel zitten te pochen over de “40 huurlingen uit 30 verschillende landen”, als ze enkel qua klasse/statistieken/stemmen verschillend zijn is het maar pover gesteld. Dialogen zijn niet al te veel present en als ze er zijn heb je geen keuzemogelijkheden voorhanden. Een paar gemiste kansen toch, want het had allemaal wat meer gewicht kunnen geven aan het roleplaying aspect in het spel. Je hebt wel een paar basisstatistieken, skills en veel typische abilities voor elke klasse maar enkel bij de abilities kan je per level zelf iets bepalen want je basisstats blijven hetzelfde en je skills (oa. schieten, verbergen, snipen) gaan per level automatisch omhoog. Over het algemeen zit er wel vrij veel variatie in die abilities zodat je toch nog min of meer unieke teamleden kan creëren.

Verder is er een grote weelde aan verschillende wapens die elk hun eigen statistieken hebben. Wapens blijven, hoe vaak je ze ook gebruikt, zonder verlies aan kwaliteit werken. Naast het materiaal dat je tijdens je missies vergaart kan je in je hoofdkwartier (HQ) allerhande zaken gratis krijgen (begrijpelijk sinds je in dienst bent van een coalitie van landen die kost wat kost de oorlog willen winnen). Hoewel je bij de karaktercreatie je klederdracht kan aanpassen, is dit in het spel zelf niet aanpasbaar. Spijtig genoeg geen armor, helmen of whatsoever te verkrijgen voor jezelf of je teamleden behalve dan het krachtige (futuristische) Panzerklein gevechtspak tegen het einde van het spel aan. Ik geloof dat er wel een paar zullen zijn die deze sci-fi toestanden zouden willen inruilen voor een meer aanpasbare uitrusting.

Zowel de Axis als de Allied campagne bestaat uit een geheel van missies verspreid over heel Europa, zoals te zien is op de interactieve wereldmap. Langs deze map kan je naar je hoofdkwartier terug gaan. In dit HQ kan je je herbewapenen, jezelf laten genezen en nieuwe teamleden verkrijgen. Missies zijn er genoeg en komen in veel varianten voor, maar het duurt wel een paar uurtjes voor je daadwerkelijk iets van de plot in Silent Storm te zien krijgt. Je zal ook met optionele, random missies te maken krijgen, wat ervoor zorgt dat je altijd wel meer dan één locatie hebt om naar toe te gaan. Deze locaties staan aangeduid op de sectormap, hier beweegt je team zich op en kan het ook plots op een random encounter botsen. Dan is het hommeles natuurlijk, je krijgt een 3D aanzicht voorgeschoteld (maar zeker geen vast camerastandpunt, je kan in- en uitzoomen) en alles verloopt in real-time tot je zelf het eerste schot lost of tot de vijand dat doet. Het spel schakelt dan over naar een turnbased gebeuren waarbij tal van spelelementen je meerdere keren zullen doen terugdenken aan de X-Com reeks of spellen als Fallout (2) en Jagged Alliance (2).

En het moet gezegd worden: het doet deugd om na lange tijd nog eens zo’n spel te mogen ervaren. Want Silent Storm stelt op dit puur strategisch vlak zeker niet teleur. Misschien kan je wel klagen over de lange turns van de vijand en van de bevriende soldaten (die je dus niet kan controleren) maar ik zie niet in hoe men dit zou kunnen oplossen, het is nu eenmaal eigen aan het genre en komt zeker in andere voorgenoemde turnbased spellen ook voor. Verder is het, mede door de goede interface, pure fun wat de klok slaat: lichamen kunnen opgepakt en weggedragen worden. Alle wapens die een vijand gebruikt zullen ook daadwerkelijk terug te vinden zijn eens je de desbetreffende malloot hebt neergelegd. Stationaire machinegeweren smeken gewoon om deftig uit de bol te gaan. Stealth wordt goed aangemoedigd, je kan vijanden ook horen achter muren en zo je strategie aanpassen. Het mikken op verschillende lichaamsdelen is ook een onmisbare feature in dit spel. Wat wel irriterend is, is het feit dat je soms nog te veel moet klikken om een personage ergens heen te sturen. Alsof er na vijf keer klikken nog niets gebeurt op het aangegeven pad. Een goede AI maakt ook zijn opwachting in dit spel. Soms zie je wel een paar fouten maar over het algemeen biedt de vijandelijke AI genoeg uitdaging en is de AI van vriendelijke troepen vrij behoorlijk (ze zoeken op een slimme manier dekking ed.).

Actiepunten moeten zorgvuldig besteed worden, om desnoods de vijand in zijn beurt te onderbreken of om nog snel dekking te zoeken achter een muurtje. Hoewel dat laatste niet altijd zo veilig zal zijn. Dit spel maakt immers gebruik van een volledig vernietigbare omgeving en dat zal je geweten hebben. In het begin, als je nog geen granaten hebt gebruikt en enkel maar wat erop los schiet, heb je al wel door dat ramen kunnen sneuvelen en dat er stukken van de muur kunnen geschoten worden, maar dat is echt een stilte voor de storm. Eens je met een Panzerfaust en je granaten aan de slag gaat, verandert het decor werkelijk in een waar oorlogstafereel. Het is zeker geen gewone ‘showcase’ van de mogelijkheden van deze engine maar het draagt echt bij tot het spelplezier. De vervormbare omgeving leent dus tot tal van strategische mogelijkheden, maar ook tot praktische; heb je bvb. geen lockpicks bij voor een gesloten deur, dan kan je ze gewoon aan flarden schieten.

Dit alles wordt weergegeven door een heel knappe 3D engine. Van de modellen tot de wapeneffecten, het is allemaal van vrij hoge kwaliteit. De weergave van het weer is evenzeer subliem, de lichteffecten tijdens de nachtmissies maken het grafisch genot helemaal compleet. De physics dragen echter nóg meer bij tot het genoegen dat je krijgt als je weer een vijand naar het hiernamaals stuurt. Ze vallen realistisch achterover, en vallen naar beneden als ze op bvb. op een trap of een balkon stonden. En kogels gedragen zich ‘echt’, ze durven namelijk wel al eens afketsen. Ook de bloedsporen op de dode lichamen zien er top-notch uit en aangezien alle lijken blijven liggen heb je na de combat wel meerdere keren een slagveld als resultaat. Er zijn wel wat clipping problemen af en toe (lijken die door elkaar liggen) en er bleken nog wat problemen te zijn met bepaalde grafische kaarten (alsook een paar crashbugs). De systeemeisen zijn niet echt ‘mild’ voor een turnbased spel en zelfs op zwaardere systemen durft de framerate wel eens naar beneden zakken, maar Nival Interactive heeft ondertussen een patch (1.2) klaar die deze en andere problemen ‘zou’ moeten oplossen.

Het muzikale aspect dan is vrij geslaagd te noemen. De zeemzoete muziek bevat veel sfeer en stelde me zeker niet teleur. Soms kon het misschien wat actievoller maar over het algemeen behouden de tracks toch een hoog niveau. Dat is niet iets wat je altijd van de voice-overs kan zeggen. Deze kunnen wel eens irriteren maar het went al snel en uiteindelijk blijken het meestal niet de stemmen zelf te zijn die storend werken, maar eerder datgene wat er gezegd wordt en vooral wanneer het gezegd wordt. Zoals eerder aangehaald hebben je teamleden bepaalde oneliners voorhanden, maar ze hanteren deze niet alleen bij bepaalde gebeurtenissen maar ook op tal van (dode) momenten waar het helemaal niet nodig is. Na de honderdste keer een nutteloze ‘With experience comes wisdom’ te hebben gehoord is het duidelijk dat men hier meer had van kunnen maken. Doch zo erg is het nu ook weer niet op geluidsvlak, want de vele geluidseffecten zijn een ware verademing. Afhankelijk van op welk materiaal bvb. een kogel belandt zul je een verschillend geluid horen, ook een kogel die door een muur gaat en dan ergens ‘stopt’ zal 2 passende geluiden krijgen. Hier verdient Nival echt wel een pluim voor.

Je kan eens een andere moeilijkheidsgraad dan ‘normal’ proberen (‘hard’ of ‘impossible’) maar het is spijtig dat je de zaken die deze moeilijkheidsgraden zo verschillend maken (bvb. bewusteloze personages wegdragen uit de combat zone, hoeveel medische hulp er kan toegediend worden tussen missies) niet zelf kan instellen. Het had het aanbod aan reeds beschikbare opties er alleen maar op kunnen verbeteren. Vergeet ook niet voor je een spel start eens de instellingen voor een custom game te bekijken, zo kan je kiezen dat je tijdens het combat-gedeelte actiepunten verbruikt wanneer je je inventory opent ed..

Voor degenen die zich geroepen voelen om een mod of een custom missie/campagne te maken is er een map editor voorzien (welke je enkel kan gebruiken als je ook MSSQL server hebt geïnstalleerd, staat op één van je Silent Storm cd’s). Hoewel de editor niet zo toegankelijk is zal het ons zeker niet verrassen moesten er in de toekomst wat aangename mods en missies van de community verschijnen. Een laatste zonde nog wel: enige mogelijkheid tot interactie met andere Silent Storm-fanaten is er niet want de multiplayer optie is afwezig. Een kleine teleurstelling want een spel als Laser Squad Nemesis of Massive Assault heeft recent nog bewezen dat dat werkelijk de moeite is.

Nival Interactive heeft een paar schoonheidsfoutjes in Silent Storm vergeten weg te werken, doch dat zou je niet mogen weerhouden om dit spel op zijn minst een kans te geven (of de demo te proberen). De graphics, de verwoestbare omgeving, de physics, de geluidseffecten, de non-lineaire opbouw van de campagne en de vele strategische mogelijkheden maken het een heel aangenaam spel. En dan nog eentje waar een grote levensduur in zit door de random missies en de campagne die een aardig tijdje duurt om uit te spelen. Maar uiteindelijk is Silent Storm een spel dat nog om meer vraagt en nu ook weer niet zó veel nieuwe zaken aan het genre toevoegt. Zeker op vlak van roleplaying/inleving valt er veel meer aan te vangen met de personaliteit van je andere teamleden/npc’s. Maar twijfel er niet aan dat het spel op zich zeker nog de moeite is voor iedere zichzelf respecterende turnbased strategygame fanaat.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Silent Storm
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>