gaming sinds 1997

Sonic Rush

Begin de jaren negentig was Sonic de redder in nood van Sega. Toen had het bedrijf het hard te verduren door de enorme concurrentie van Nintendo en vooral hun bekende loodgieter, Mario. Sonic bleek echter een schot in de roos te zijn. De games met de razendsnelle, blauwe egel waren heel erg verslavend en brachten veel geld in het laatje.

Het succes bleef duren tot Sega niet meer vernieuwend uit de hoek kwam en men op de Dreamcast een poging deed om Sonic een driedimensioneel tintje te geven. Vanaf dan ging het helemaal bergaf… Ondertussen zijn er ook nog een hoop Sonic-games de revue gepasseerd op de Nintendo GameCube en GBA, maar geen van allen waren goed genoeg om echt hoge verkoopcijfers te halen en ook de verbazingwekkende snelheid was onvindbaar in deze games. Gelukkig besefte Sega ondertussen wel dat ze het anders moesten gaan aanpakken. Met Sonic Rush keren ze dan ook terug naar de roots van Sonic uit de jaren negentig. Het is terug een razendsnelle 2D side-scroller met hier en daar een 3D omgeving.

Het verhaal van het spel is amper de moeite waard. Het is alweer de taak van Sonic om de wereld te redden van Dr. Eggman. Je moet ervoor zorgen dat hij de Chaos Emeralds niet te pakken krijgt. Een nieuwkomer is Blaze The Cat, die de beschermer is van de Emeralds. Blaze heeft ongeveer dezelfde snelle bewegingen als Sonic, behalve dat ze een vurige aanval kan doen in plaats van de balvormige aanval van Sonic.

Aangezien het spel zo snel is, kan het wel eens frustrerend zijn als je weer eens tegen een obstakel of vijand vliegt. Om dit enigszins te verminderen, is er iets nieuws toegevoegd in Sonic Rush: de Rush-meter waarmee je Rush Moves kan uitvoeren. De Rush-meter vult zich als je vijanden verslaat en trucjes uitvoert. Die trucjes kan je doen op drie verschillende manieren: door een acrobatische truc uit te halen terwijl Sonic door de lucht vliegt (met de B-knop), door grind tricks (R-knop) of bij het afgaan van een schans (A-knop). De Rush-meter kan vollopen tot 300%. Zelfs als de meter gedeelelijk gevuld is, kan je al boosten met Sonic. Die boost kan je dan gebruiken om nog meer snelheid te krijgen (wat bijvoorbeeld nuttig is om grote ravijnen te overbruggen), om voorbij obstakels te raken of om vijanden van de baan te ruimen. Als je de Rush-meter driemaal kunt vullen, kan je voor een beperkte tijd zoveel boosten als je wil!

Vijanden spelen bij dit Sonic-spel niet zo’n erg grote rol. Ze zijn ietwat verspreid over de acts, waarbij twee acts en een eindbaas een zone vormen. De focus ligt hier veel meer op rennen aan een verschroeiende snelheid. Om al die snelle actie goed in beeld te kunnen brengen is er optimaal gebruik gemaakt van de twee schermen van de DS. De levels lopen gewoon door tussen de twee schermen en Sonic is altijd goed zichtbaar op één van die twee. De levels zijn heel goed en gevarieerd opgebouwd en ook de bekende elementen (zoals de diepe valleien, loopings, grind rails, trampolines, …) zijn hier terug te vinden.

Ondanks de 2D levels, zijn de gevechten met de eindbazen volledig in 3D, hoewel je ze toch in 2D speelt. Je staat in deze levels meestal op een recht stuk (of een cirkel) waarbij je enkel naar links of naar rechts kan lopen. Het zijn dus enkel de eindvijanden (en de camera) die gebruik kunnen maken van de 3D-omgeving. Jouw bewegingsvrijheid wordt beperkt.

Naast de standaard ‘Gameplay’ modus, heb je ook nog ‘Time Trial’ die je vrij moet spelen en ‘Battle Play’. Verder kan je nog kiezen voor singlecard of multicard multiplayer. In singlecard is er enkel een demo van een aantal levels beschikbaar, maar toch is dit al genoeg om eens van het spel te kunnen genieten. Elke zone die je uitspeelt in de standaard ‘Gameplay’, wordt automatisch ter beschikking gesteld in de multicard multiplayer.

Sonic Rush is een heel goed side-scrolling spel met een perfect evenwicht tussen 2D en 3D. Doordat de snelheid van het spel zo hoog ligt, krijg je al snel hetzelfde gevoel als bij de allereerste Sonic-games. Daarbij hebben de ontwikkelaars een hoop verbeteringen aangebracht, waardoor de gameplay erop vooruitgegaan is. Dit spel kan zeker en vast het imago van het Sonic Team redden, dat na enkele mislukkingen op een heel laag peil stond.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Sonic Rush
geplaatst in: DS, Reviews, Sega
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>