gaming sinds 1997

Succesvolle games gebaseerd op films

Het lijkt wel een vloek: games gebaseerd op films zijn gedoemd om te mislukken. Om te bewijzen dat het niet altijd zo hoeft te zijn, presenteren wij hier kort enkele games gebaseerd op films, die wél de moeite waard zijn.

James Bond
De films (zelf gebaseerd op de boeken van Ian Fleming) hebben alvast een plaatsje in de geschiedenis veroverd. Nog steeds komen er nieuwe films uit (de eerste kwam uit in 1962 en in 2010/2011 zou de volgende moeten uitkomen) en telkens blijkt het weer een kassucces te zijn, in die mate zelfs dat de serie de meest winstgevende is ooit. Over de kwaliteit van de films/verhaallijnen/acteurs die James Bond spelen kan soms gediscussieerd worden (zoals verscheidene al dan niet serieuze discussies op het internet aantonen), maar al bij al heeft James Bond zijn plaatsje in het hart van vele mensen wel verdiend.
Er komen ook nog steeds nieuwe James Bond games uit, maar die komen veel te vaak nog niet aan de voeten van de films. En toch zijn er in het verleden een paar pieken geweest.

-Goldeneye 007 (1997)
Naast een groot verkooptopper was deze game ook nog eens een prijswinnaar en een heuse pionier op het vlak van (console)-shooters. Het kwam uit in 1997 en heeft een speciaal plaatsje in het hart van vele gamers veroverd, getuige daarvan de hoge plaatsen die Goldeneye 007 telkens wist te bemachtigen in ‘de beste games ooit’-lijstjes. Andere games in de reeks hebben dit succes echter nog bijlange niet kunnen evenaren. Eentje kwam wel dicht in de buurt: James Bond 007: Everything or Nothing.

-James Bond 007: Everything or Nothing
Alhoewel het er natuurlijk wel op gebaseerd is, kwam deze game uit zonder link met een specifieke James Bondfilm. Pierce Brosnan en andere JB-acteurs leenden wel hun stem uit aan hun respectievelijke personages. Daarnaast kon de game vooral bekoren omwille van de vele coole gadgets, de wagens, de dames, de variatie, enz. Minpunt was wel de korte duur, maar zoals de Fraglandreviewer het verwoordde: “Het was een fantastische dag waarin het leek alsof ik op één of andere trip was geweest en half de wereld had afgereisd.”

Star Wars
Het Star Wars universum heeft George Lucas geen windeieren gelegd. De 2×3 films waren één voor één een kassucces (ook al waren critici iets minder te spreken over The Phantom Menace en Attack of the Clones) en de bijbehorende merchandise zal ook wel wat centjes opgebracht hebben. Alleen de meest recente (teken)film, Clone Wars, kon op zeer weinig bijval rekenen. Veel mensen leven zich zo in dat ze maar al te graag een Jedi of een van de personages willen spelen of zijn. Een perfect publiek voor games, met andere woorden. De favoriete game uit de reeks is voor veel veteranen ongetwijfeld Star Wars: Knights of the Old Republic.

-Knights of the Old Republic I (2003) & II (2005)
Deze RPG’s bezitten naast een prachtige sfeer en verslavende gameplay de mogelijkheid om te kiezen tussen de Light of de Dark Side, een uiterst aantrekkelijke feature. KotOR I deed meer: het spel kon zelfs niet-Star Warsfans aantrekken en meeslepen in zonder meer één van de beste RPG’s ooit.

Ook de opvolger, KotOR II, kon de goedkeuring wegdragen van velen. Vooral het goed uitgewerkte verhaal dat door jouw keuzes beïnvloed werd, en de complexe personages gooiden hoge ogen. KotOR II had wel last van het opvolgerssyndroom: een déjà-vugevoel voor diegenen die het eerste deel ook kenden, was nooit ver weg.

Chronicles of Riddick
De belevenissen van Riddick (gespeeld door Vin Diesel) zijn verschillende keren in een film gegoten. ‘Pitch Black’ (later werd de naam omgedoopt naar ‘Chronicles of Riddick: Pitch Black’) en ‘Chronicles of Riddick’ waren twee Hollywoodfilms met veel actie, maar voor de rest helaas weinig om het lijf. Alhoewel Pitch Black uiteindelijk voor de doorbraak van Vin Diesel zorgde, kreeg de film over het algemeen lage tot matige scores. Chronicles of Riddick deed het nog slechter. Gelukkig is er in elk geval wel een goede game uit voortgekomen.

-CoR: Escape from Butcher Bay (2004)
De game deed wat de film niet deed: hoge scores halen, vaak ook nog eens gecombineerd met de status van beste game van 2004 en complimenten van de critici. Dat was zeker niet onverdiend: het spel speelt als een film, mixt met succes verschillende gameplayelementen (stealth, close combat -inclusief coole moves-, schietgevechten, enz.) én -niet onbelangrijk- is prima afgewerkt. Geen slappe voice-acting of gebrek aan sfeer dus, maar een complete ervaring.

Lord of the Rings
Deze fantasyreeks heeft via de boeken van Tolkien vooral op literair gebied een grote impact gehad. De meest bekende verfilming is de trilogie van Peter Jackson. Vooral de laatste, The Return of the King, was een groot kritisch succes. De film wist zelfs alle 11 Oscars waarvoor het genomineerd was effectief te behalen!
Er zijn een heel aantal ondermaatse en middelmatige games uit de reeks voortgekomen (lees de review van de meest recente er maar eens op na), maar toch zaten er in het verleden ook enkele pareltjes tussen.

-The Battle for Middle-Earth I (2004) & II (2006)
Een strategygame van Lord of the Rings, dat moet met al die epische veldslagen wel voor een fantastische game zorgen. Dat was ook wel gedeeltelijk zo in het eerste deel, met verslavende en makkelijk op te pikken gameplay, maar de massale gevechten bleken dan toch niet zo massaal te zijn. Gelukkig waren de minpunten niet van die aard om Battle for Middle-Earth I van een redelijk hoge score af te houden.

De sequel bood dan wel weer die epische gevechten waar iedereen op zat te wachten. De game haalde echter ook niet de status van klassieker omdat ook Battle for Middle-Earth II leidde aan het opvolgerssyndroom en bovendien weinig RTS-diepgang kende. Toch scoorde de game nog hoger dan gemiddeld.

-LotR Online: Shadows of Angmar (2007)
Het grote success van World of Warcraft inspireerde anderen om zich ook aan het MMORPG-genre te wagen. WoW is echter niet van de troon weg te krijgen, ook niet door Lord of the Rings Online, alhoewel deze laatste een meer dan verdienstelijke poging deed en nog steeds doet. Naast talrijke vernieuwingen in het genre bracht Shadows of Angmar ook nog eens Middle-Earth zoals die beschreven wordt in de boeken, een stuk uitgebreider en rijker dus dan in de films.

Je ziet het, als er al een vloek is, dan is er zeker een manier om eraan te ontsnappen. Ongetwijfeld zal het investeren van meer zorg en meer liefde in plaats van het eruit persen van goedkope, snelle doorslagjes alvast een groot verschil maken.

gerelateerd spel: Lord of the Rings Online: Shadows Of Angmar
geplaatst in: Specials
tags:


Leave a Reply