gaming sinds 1997

Syphon Filter: Dark Mirror

Syphon Filter: Dark Mirror was één van de beste titels die de PSP gekend heeft en kan nog steeds de concurrentie aan met de 3D-shooters die nu op de handheld verschijnen. Op de PS2 laat Dark Mirror echter enkele zware steken vallen, waardoor er niet veel meer dan een generische actieshooter overblijft. Dat is een beetje spijtig, want de reeks stond toch altijd wel garant voor heel wat spelplezier, al was het maar dankzij de taser waarmee je jouw vijanden veranderde in een menselijke fakkel.

En dat is al één van de eerste zaken die eruit is gevlogen in een wat de ontwikkelaar ‘a fully updated version for the PS2′ noemt: geen oplichtende slechteriken meer, geen al te gruwelijke cutscènes en geen bloed. Het censuurmonster heeft zwaar zitten snijden zitten snijden in deze titel en alleen God weet waarom. Ook de multiplayer mode heeft de transitie van PSP naar PS2 niet overleefd. De PS2-versie moet het doen met de singleplayer-campagne en daar stopt het. Het missiesysteem van de campagne is overigens integraal overgenomen van de PSP, wat betekent dat je per “hoofdstuk” een aantal korte levels speelt, om zo dieper en dieper door te dringen tot de duistere plannen van Red Section. Dat zijn exact dezelfde duistere plannen als op de PSP want aan de verhaallijn is niet gesleuteld, waardoor mensen die de PSP versie hebben gespeeld een gigantisch déjà vu-gevoel zullen hebben. Hen raad ik dan ook meteen af om deze titel in huis te halen. Ze winnen er helemaal niets bij. Dan rest nog de vraag of het spel de moeite is voor diegenen die de PSP-versie niet in huis hebben gehaald.

Het antwoord is een beetje tweezijdig, want hoewel Syphon Filter: Dark Mirror op de PS2 lekker speelt, ziet het er allemaal nogal knullig uit. De graphics doen een beetje onafgewerkt aan en de houterig bewegende personages zien er nogal gedrongen en samengedrukt uit. Het bederft een beetje het spelplezier, want het creëert een lichtjes cartooneske sfeer die het spel zeker niet ten goede komt. Maar de soundtrack en de geluidseffecten maken dat wat goed en doen hun best om de serieuzere sfeer van het spel vast te houden. Ook de controls zitten soepel in elkaar en iedereen die al eens een shooter op de PS2 heeft gespeeld zal er zo mee weg zijn. Hou er wel rekening mee dat het auto-lock-systeem van de PSP-game niet meer aanwezig is en je het dus zult moeten doen met je twee duimen. Op zich is dat geen enkel probleem, maar het ondergraaft wel een beetje het nut van de taser, waarmee je vroeger mensen vanaf daken kon neerhalen. Omdat de taser een open line of sight nodig heeft, moet je je immers blootstellen aan vijandelijk vuur om er een onbevredigend resultaat aan over te houden, want zoals al eerder werd aangestipt, storten je slachtoffers niet meer schreeuwend en brandend in elkaar.

Eenmaal je de singleplayer-campagne hebt uitgespeeld en alle unlockables behaald hebt, kan je in feite niet veel meer doen met Syphon Filter: Dark Mirror, omdat de replaywaarde quasi nihil is, ook al door de sterke scripting in de campagne. Het is dan ook onbegrijpelijk waarom Syphon Filter geen multiplayer kent. Zelfs een simpele splitscreen-optie had de levensduur van deze titel al kunnen verlengen. Maar ondanks het feit dat Syphon Filter er wat magertjes uitziet, gecensureerd werd, op sommige momenten ongeïnspireerd aandoet en geen multiplayer kent, blijft het een leuke shooter als je hem voor de eerste keer speelt. Of die ene keer je zuurverdiende euro’s waard zijn moet je zelf maar beslissen, maar als je dan toch geld te veel hebt, koop een PSP Slim en Dark Mirror voor de PSP. Je zal er niet alleen veel meer plezier aan beleven, het ziet er op de PSP ook tien keer beter uit.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Syphon Filter: Dark Mirror
geplaatst in: PS2, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>