gaming sinds 1997

Syphon Filter: Logan’s Shadow

De populairste third-person action shooter op de PSP heeft eindelijk een vervolg gekregen. Met Syphon Filter: Logan’s Shadow gaat Sony verder op de ingeslagen weg en ons zal je zeker niet horen klagen. Nadat een Amerikaans marineschip gekaapt wordt door een Arabische terroristengroepering (hoe origineel!), wordt Logan als laatste hoop (hoe origineel!) ingeschakeld om orde op zaken te stellen. Na wat strubbelingen stemt hij toe omdat Bitar, een oude bekende van Logan, de kaping heeft geleid. Logan wil heel graag het hoofd van Bitar aan zijn trofeeënkast toevoegen en werpt zich aldus in een wespennest van politieke spelletjes en intriges waarbij oude vrienden vijanden lijken en andersom. Fans van Syphon Filter zullen alvast mateloos kunnen genieten van het plot ondanks dat de scenaristen hier en daar de pedalen wat verloren hebben.

Politieke spelletjes zijn echter niets voor Logan die er liever zwaar bewapend op uittrekt om de wereld op zijn manier te redden. Alle vertrouwde wapens zijn terug, maar net als in de PS2 versie van Dark Mirror heeft Sony ook hier de Censuur haar zin gegeven. Je tazergun is niet meer dat vettige wapen dat vijanden in vlammen deed opgaan tot hun verkoolde karkassen tegen de grond sloegen en verbrokkelden. Gelukkig zijn er nog een heel aantal andere wapens met een hoge funfactor, waaronder het sluipschuttersgeweer met explosieve darts.

Actie is het leidmotief van Logan’s Shadow maar toch hebben de ontwikkelaars het aangedurfd om terug wat stealthelementen in de gameplay te brengen. Zo kan je muren gebruiken om je tegenaan te drukken en zo Logan toe te laten een kijkje om de hoek te nemen. Je kan ook vijanden gijzelen en als levend schild gebruiken of ze mee het water in sleuren. Samen met de mini-games brengen ze voldoende variatie in het spel.

De mini-games bestaan uit het snel indrukken van een reeks toetsen om Logan zo allerlei acties te laten uitvoeren. Op het gekaapte schip zal je onder andere metalen buizen en balken moeten weghalen om de doorgang weer vrij te maken. Het indrukken van bijvoorbeeld driehoekje, X, O, O doet Gabe een touw binden rond de buizen zodat de helikopter de rommel in zee kan gooien. Ondanks het overdadig gebruik van deze systeempjes bij veel andere games valt het hier best mee en steekt irritatie nooit de kop op.

De opbouw van de levels bestaat net als Dark Mirror uit een aantal episodes met hoofdstukken die je telkens opnieuw kan spelen om zo je eindscore op te krikken. Het is een goede onderverdeling die zowel de mogelijkheid biedt om snel even een level te spelen of om je enkele uren in de zetel te nestelen en heel het verhaal te doorlopen.

Op technisch vlak is er niet veel veranderd. Sony pakt wel uit met ragdoll physics en meer gedetailleerde textures maar een grote stap vooruit wordt niet gemaakt. De graphics van voorganger Syphon Filter: Dark Mirror waren sowieso al erg indrukwekkend, dus dit hoeft niet te verwonderen. De grote sfeermaker is opnieuw het geluid dat de wereld van Syphon Filter tot leven laat komen op het kleine schermpje. Of het nu schreeuwende mannetjes zijn, voetstappen in een gang of een stel buizen dat keihard naar beneden dondert, het klinkt allemaal alsof het rondom jou gebeurt. Ook de achtergrondmuziek versterkt in al haar eenvoud het thrillergevoel van het spel.

Syphon Filter: Logan’s Shadow is een spel dat af is. Zowel op technisch als inhoudelijk vlak is het toptitel die alle verwachtingen inlost. Na een leuke single-player campagne is er nog steeds de goed uitgebouwde multiplayer die de replay value van dit spel serieus de hoogte instuurt. Het lijkt er steeds meer op dat met Syphon Filter de PSP een onverwoestbare franchise in handen heeft.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Syphon Filter: Logan’s Shadow
geplaatst in: PSP, Reviews, Sony Entertainment
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>