gaming sinds 1997

The Da Vinci Code

Gezien het grote succes van het boek van Dan Brown kon een film niet uitblijven. Tegenwoordig is het ook een trend om bij een populaire film een game uit te brengen, dus nu ligt hier The Da Vinci Code van 2K Games voor mijn neus.

De makers beloven dat er voor wie het boek gelezen heeft en/of de film gezien, er toch een aantal nieuwe subplots zullen zijn. Dat klopt ook; het spel slaagt er meesterlijk in de grote lijnen van het verhaal te behouden en daarbij toch nieuwe elementen te introduceren. Ik moet zeggen dat er niet zo veel diepgang is, maar volgens sommige critici was dat al zo in het boek van Dan Brown, dus ja, laten we dat maar over het hoofd zien. Ik mag uiteraard niet te veel verraden van de nieuwe verhaallijnen, maar ik kan alvast zeggen dat er leuke momenten tussenzitten. Wat dacht je bijvoorbeeld van het uitschakelen van Silas met behulp van een ballista naar het model van Leonardo Da Vinci?

De raadsels zijn goed uitgebalanceerd. In het begin kan het boek je alvast wat helpen, maar laat je niet misleiden: verder in het spel heb je er niets aan! De puzzels vormen zeker één van de sterke punten van deze game. De afwisseling zit goed en ook de uitdaging is er. Gedurende heel het spel word je rond de oren geslagen met allerlei kennis en weetjes. Soms heb je ook een streepje voor als je over bepaalde kennis beschikt bij sommige raadsels. Anders vind je de info wel in de databank, die steeds wordt aangevuld , maar het geeft toch meer voldoening om het uit je eigen geheugen te puren.

Het gevechtssysteem zou in Hollywoodstijl moeten zijn,naar mijn mening telt dit voor heel de game. De gevechten doen denken aan het systeem uit Fahrenheit; alleen was het in Fahrenheit beter uitgewerkt, in die zin dat je in dat spel de toetsen zelf kon instellen. In deze game is de muis je hulpmiddel. Het moeilijkste is de linker- en rechtermuisknop tegelijk indrukken, want wanneer je een milliseconde of zo te laat bent met de ene knop, mislukt de combinatie. Dat werkt heel frustrerend en kost je personage ook nog eens gezondheid. De bewegingen die Sophie en Robert uitvoeren zijn wel prachtig. Het is alleen jammer dat verder in het spel de herhaling toeslaat. Je kan een aantal voorwerpen als wapens gebruiken, sluipaanvallen uitvoeren, je tegenstander ergens tegenaan gooien of duwen en zo combo’s uitvoeren. Bovendien kennen onze twee helden ook blijkbaar iets van Oosterse vechtsporten. Ook de samenwerking tussen de twee is bij momenten (die helaas wat te zeldzaam zijn) erg knap.

Dat klinkt allemaal fantastisch, maar de afwerking laat het weer afweten. Wat ik ook mis zijn physics. Hoe vaak je de ander ook slaat, hij blijft altijd een gaaf gezicht behouden en ook de omgeving blijkt voor niets gevoelig. Het is mooi dat je de vijand ergens tegenaan kan gooien, maar zou het niet nog mooier geweest zijn als je iemand ook echt over een tafel kunt gooien of door een raam (in pure Hollywoodstijl, natuurlijk)?

De lengte van dit avontuur is wat je kan verwachten van een normale adventure. Je krijgt 9 missies om je door te slaan en dan nog 2 speciale levels. Die 2 laatste levels spelen zich respectievelijk af in het Louvre en in Rosslyn Chapel. In het Louvre kan je een aantal bekende en minder bekende schilderijen uitgebreid bestuderen en in Rosslyn kan je jouw verzamelde ‘geheimen’ eens bekijken. Die geheimen zijn extra’s die je verzamelt doorheen de verschillende missies en die gerelateerd zijn aan Leonardo Da Vinci. Die dienen natuurlijk ook om de herspeelbaarheid te verhogen, maar tenzij je echt geïnteresseerd bent in die speciale machines van Da Vinci, zal het je waarschijnlijk niet echt overtuigen.

De manier van saven is ook niet zo geweldig. Doorheen het spel kom je langs verschillende savepoints, maar pas op: het game slaat je vorderingen niet automatisch op, noch vraagt het je dit te doen. Als je er zelf niet aan denkt ben je jouw vorderingen voor die missie kwijt wanneer je afsluit. In dit spel zitten helaas ook nog een aantal bugs. Zo viel ik eens plotseling in een zwart gat en moest ik het spel herstarten om eruit te geraken. Nog een zwaar geval is de snelheid die soms zo opgevoerd wordt dat het lijkt of je ergens een fast forward-knop hebt ingedrukt of dat iedereen aan de speed gezeten heeft.

De beeldkwaliteit is jammer genoeg gelijkwaardig aan die van een spel van een aantal jaar geleden en bij momenten is het zelfs erg lelijk. Dat kon zeker beter.

Fans moet ik helaas teleurstellen: Tom Hanks of Audrey Tatou doen niet mee. De acteurs die hen vervangen doen hun werk, maar niet meer dan dat. Een beetje meer inleving had wel gemogen. Soms komen uitspraken van personages ook te laat. Ik kan mij niet inbeelden dat als je bewusteloos op de grond ligt, je nog de kans hebt iets te zeggen. Af en toe wordt er wel eens Frans gesproken, maar je hoort aan het lichte accent dat ze daarvoor geen Franstaligen hebben ingehuurd. Toch hebben de dialogen ook grappige momenten. De ondertiteling in het Nederlands is goed genoeg. Af en toe zitten er wat vertaalfoutjes in maar die vallen niet zo zwaar op.

Een tijdje geleden heb ik jullie gemeld dat een bekroonde componiste de muziek voor deze game zou verzorgen. Dat hoor je ook: de muziek is echt geweldig. Het is een sterk punt, zoniet het sterkste van dit spel. Prima!

The Da Vinci Code is een spel voor de fans en verzamelaars. De anderen zullen zich waarschijnlijk te veel storen aan de fouten die er nog inzitten. Ik ben zeker dat deze game een topper was geworden als er meer tijd aan was gespendeerd. Zonde.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Da Vinci Code, The
geplaatst in: 2K Games, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>