gaming sinds 1997

The Lord of the Rings Online: Shadows Of Angmar

The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar is een spel dat al enige tijdje in ontwikkeling was voor zijn uiteindelijke release. Het spel werd aangekondigd in 1998 door Sierra Online, maar door financiële problemen werd dit project een halt toe geroepen, tot in 2003 Turbine op de proppen kwam. Zij hebben de verdere ontwikkeling van het spel op zich genomen en maakten uiteindelijk een waarlijk schitterende game. The Lord of the Rings Online werd met andere woorden afgewerkt op een viertal jaren tijd. Wat maakt dit spel echter zo begeerlijk als de ring der ringen zelf? My preciousssss…

Vele mensen denken bij het horen van de naam ‘The Lord of the Rings’ meteen aan de films, maar zij die de boeken gelezen hebben, weten dat de films eigenlijk alleen maar de hoofdzaak van het grote verhaal vertellen. Vele gebieden die in het boek vermeld staan, worden nooit vernoemd, laat staan getoond, in de kaskrakers van Peter Jackson.

LotRO: Shadows of Angmar speelt zich af in het Midden-Aarde zoals het beschreven staat in de kleppers van Tolkien (er is dus veel meer te zien dan wat de films ons bieden). Het is een wereld vol mystieke wezens, moedige mensen, boertige dwergen, elegante elven, vraatzuchtige hobbits (ja, het zijn inderdaad vreetzakken, die halflingen) en ranzige monsters, enorme steden, kleine boerendorpjes, donkere bossen en adembenemende landschappen.

Naast details als omgevingen en rassen, kom je ook in aanraking met het eigenlijke verhaal, het lot van Frodo en zijn homies. Dit contact werd in de vorm gegoten van epic quests, quests die te maken hebben met het grote avontuur waar de filmserie om draait en die je tevens overhandigd worden door hoofdpersonages zoals Aragorn en Gandalf. Wanneer je die missies succesvol kan uitvoeren, ga jij zogezegd het pad naar Mount Doom en het vernielen van de ring iets makkelijker maken voor de kleine, heldhaftige held. Alle speciale opdrachten hebben dus een link met het epische avontuur uit de boeken, maar ook met het verhaal van het spel zelf (het bestrijden van The Witch-King of Angmar (de grootste van de 9 Nazgul-rijders). Momenteel zit men nog steeds aan boek één (The Fellowship Of The Ring), hoofdstuk 8 (en op 13 juni wordt hoofdstuk 9 toegevoegd, samen met een hoop nieuwe quests en een verse lap land om op te vechten), waar Frodo op het punt staat om zijn reis richting Mordor te beginnen vanuit de grootse elvenstad, Rivendell. Na het beëindigen van een epic quest krijg je vaak ook een kort filmpje te zien. Dat moet jouw aandeel in het grote avontuur verduidelijken en daarenboven nog eens een mooie toevoeging doen aan de sfeer (wat ook aardig lukt, vooral dankzij de gebruikte stem die het verhaal uitlegt).

Naast die epic quests zijn er natuurlijk ook de varianten zoals we die gewoon zijn: een hoop missies die je kan verkrijgen bij de lokale, eigenlijk onbelangrijke, slavendrijvende en zeer veeleisende NPC’s. Zowel de epic als de normale quests kunnen nog eens onderverdeeld worden in categorieën. Zo zijn er deze voor fellowships (of parties in andere MMO’s), andere die je opnieuw en opnieuw kan herhalen om extra poen te scheppen, nog weer andere waarbij je een item moet overbrengen, … voor ieder wat wils met andere woorden. Het nut van deze quests is logischerwijze ook het beter maken van jouw personage.

Om even verder te gaan op jouw mogelijk personage: als speler maak jij deel uit van ‘the free people’, een groep bestaande uit vier rassen: mensen, elven, dwergen en hobbits. Ieder ras heeft zijn eigen startgebied en klassen. De verschillende mogelijke rollen die je kan gaan spelen zijn hunter (nuker), guardian (tank), champion (damage over time en area of effect), captain (buffer), loremaster (crowd control), minstrel (healer) en burglar (debuffer).

Even uitleggen wat met elk van deze termen bedoeld wordt voor de mensen die niet zo thuis zijn in het MMO-gebeuren.
•Nuker: iemand die veel schade kan doen met één enkele klap. Meestal worden dergelijke aanvallen van een redelijke afstand uitgevoerd omdat nukers vaak zeer weinig levenspunten hebben en dus snel dood gaan.
•Tank: hij moet de vijand bezighouden terwijl de nukers schieten. Tanks hebben veel levenspunten en zware armor waardoor ze dus veel klappen kunnen incasseren vooraleer ze bezwijken.
•DOT/AOE: zij doen schade die blijft voortduren over een bepaalde periode en kunnen ook meerdere vijanden blesseren met één klap: zeer handig wanneer je met een hoop tegenstanders zit.
•Buffer: dit zijn personen die speciale spreuken kunnen uitvoeren, waardoor medespelers een boost krijgen en sterker worden op bepaalde gebieden (zoals bijvoorbeeld hun kracht).
•Crowd control: personen die ervoor moeten zorgen dat massa’s vijanden blijven waar ze zijn, zodat de nukers hun werk kunnen doen.
•Healers: de spilfiguren van een party moeten ervoor zorgen dat reisgenoten in leven blijven; ze zorgen met andere woorden voor het ‘genezen’ van de party members.
•Debuffer: hij of zij kan de buffs die geplaatst zijn door een buffer verwijderen, waardoor da tegenstanders hun boost verliezen.

Tot nu klinkt het allemaal redelijk bekend in de oren, afgezien van de epic quests dan. Dat dit alles niet zo nieuw lijkt is ook volstrekt normaal, gezien het standaardeigenschappen zijn van een MMORPG. Er is echter één bepaalde MMO waar enorm veel gelijkenissen mee te vinden zijn: World of Warcraft. Personen die deze topper van Blizzard speelden alvorens ze begonnen met LotRO, zullen hoogstwaarschijnlijk snel weg zijn met het gehele idee van dit nieuwe spel. Zo werkt de map op dezelfde manier, is er ook een auction hall te vinden (auction house in WoW), waar je jouw goederen kan verkopen aan andere spelers. Ook in deze game van Turbine kunnen wapens en armor aan jou gebonden zijn (net zoals in WoW) en daarnaast zijn ook het party- en raidsysteem gelijkaardig. Je invite iemand in je groep en je kan de loot-opties aanpassen, de partyleader aanduiden, … allemaal met een eenvoudige klik van de muis (inderdaad, net zoals in WoW). Een belangrijk punt in iedere degelijke MMORPG is het PvP-systeem (player versus player). De mogelijkheden in LotRO zijn wederom gelijkaardig aan die van Warcraft. Je kan gewoon duelleren met medespelers uit de Free World, maar er is ook de mogelijkheid tot monster play (waarover later meer). Nu moet je echter niet gaan denken dat het volledige spel een kopie is van World of Warcraft. Er zijn meer dan genoeg nieuwe elementen die deze game de moeite waard maken om aan te schaffen in plaats van de Blizzard-tegenhanger.

‘Wat is nieuw?’, is natuurlijk de vraag. Het antwoord luidt: ‘heel wat eigenlijk!’ En met vernieuwingen bedoel ik niet alleen nieuwe elementen, maar ook verbeteringen van zaken uit andere games die toegevoegd zijn. Zo is er de mogelijkheid om te reizen op een paard. In een game als WoW moet je de hele rit wachten tot je aankomt op je bestemming. Dat heeft zijn charmes, maar na verloop van tijd heb je het wel gezien en zou je wel eens willen dat het wat sneller zou gaan. Daar heeft LotRO een oplossing op gevonden genaamd ‘swift travel’. Zo teleporteer je jezelf naar de gekozen locatie (teleporteren is echter een groot woord, je vertrekt op een paard, waarna je een laadscherm te zien krijgt en je aankomt op je paard).

Een andere verbetering en toevoeging aan gekende aspecten zijn ‘deeds’. Wanneer je bepaalde acties onderneemt in een bepaald gebied krijg je een deed bij in je deeds list. Voorbeelden van zulke daden zijn bijvoorbeeld het voltooien van een bepaald aantal quests of het doden van een bepaald aantal beesten en als laatste voorbeeld het vinden van een bepaald aantal locaties. Die leuke toevoegingen zijn streekgebonden. Je hebt dus deeds per gebied (Bree, The Shire, …). Naast streekdaden zijn er ook die gebonden zijn aan jouw ras of class. Maar wat is nu het voordeel van die deeds?

Wel, wanneer je deeds succesvol volbrengt, krijg je een trait of een title. Een trait is een beetje te vergelijken met de talents uit WoW. Het zijn zaken die je character kunnen verbeteren op verschillende vlakken. Hoewel, wanneer je een trait verdient, kan je hem echter niet meteen gebruiken. Eerst mag je je aars begeven richting minestreel. Hier kan je jouw verdiende verbeteringen selecteren en gebruiken tegen een bepaalde prijs (hoe beter de verbetering, hoe hoger de prijs). Die andere zaken, de titels, zijn eigenlijk niets meer dan wat leuke zaken om achter je naam toe te voegen zoals ‘nickname, the wary’ wanneer je tot level vijf ongeslagen bent, of ‘nickname, the wolf slayer’ wanneer je een roedel wolven gemold hebt. Ze bieden een leuke meerwaarde, vooral qua sfeer. Je kan ook je naam lichtjes aanpassen door een ‘surname’ te kopen. Ook dat is weer niets meer dan een leuk sfeerscheppend element. Je krijgt als het ware een naam van adel.

Nog een andere leuke toevoeging aan het inlevingsvermogen is de mogelijkheid om muziek te spelen. Inderdaad, zélf muziek spelen. Je kan bij de minestreel een bepaald instrument aanschaffen, waarop je dan een eigen versie van ‘The A-Team’ kan brengen in het midden van Bree-stad. Werk jezelf dus op tot popidool in Midden-Aarde en krijg bakken respect (of hoongelach).

Ook de crafting werd verbeterd. Het is zo dat iedere beoefenaar van een beroep een ander beroep nodig heeft om hoger op te klimmen in zijn vaardigheden. De voordelen van het verbeteren zijn enorm, dus het is echt aan te raden om jezelf te verbeteren. Je kan namelijk critical craften wanneer je op het hoogste niveau zit. Met andere woorden, je kan meer materialen maken uit één recept dan werd voorgeschreven. Zo kan je bijvoorbeeld uit een blokje tin en koper een blok brons maken. Wanneer je critcal craft ga, krijg je bijvoorbeeld zes blokken in plaats van één, wat efficiënter is (en tevens weer een verbetering is t.o.v. WoW).

Als laatste belangrijk element is er hetv eerder vermelde monsters play. Daarin ga je vechten om een gebied in de buurt van Angmar. Je kan kiezen aan welke kant je speelt: of je bent een monster of je bent je gewone character. Je gewone mannetje kan je upgraden terwijl je speelt, maar je monster moet je op een andere manier verbeteren. Dat doe je door destiny points te spenderen aan skills voor je monster. Die punten verdien je door te stijgen in level of door andere spelers te doden in monster play. Het hele principe van deze PvP-modus bestaat er eigenlijk in om zo veel mogelijk punten te controleren voor jouw kamp (een beetje als in Battlefield, waarin je vlaggen controleert).

Alle extra’s en nieuwigheden maken dit spel tot een verbeterde World of Warcraft. The Lord of the Rings Online heeft betere graphics, beter geluid, maar vooral betere gameplay. Alles zit ietsje logischer in mekaar en je wordt echt beloond voor zaken die je in andere MMO’s gewoon zou doen omdat je moet. Het spel speelt heel vlot, zeer intuïtief, wat het een waar plezier maakt om je er mee bezig te houden.

Vergeet World of Warcraft, de concurrentie is aangekomen en die overklast Blizzards klassieker volledig. De leuke nieuwigheden, vlottere gameplay, mooiere graphics en filmische feel maken van The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar een groot succes. Kopen die handel!

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: Lord of the Rings Online: Shadows Of Angmar
geplaatst in: Codemasters, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>