gaming sinds 1997

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II

The Lord of the Rings. Een licentie zo sterk dat EA nog een poging wou wagen om de RTS speelbaar te maken op de console. Na het best grote succes van The Battle for Middle-Earth II op pc leken ze een potentiële topper te hebben met voldoende sterke gameplay en een wereld die aantrekkelijk genoeg is voor ook de minder hardcore gamers op de Xbox 360. Wij nemen even de controller ter hand om te zien of ze erin geslaagd zijn om een geslaagde RTS-ervaring te bieden voor de zetelspeler.

De setting is bekend, veronderstel ik. Wie meer details wil over de units, de omgevingen en de gameplay wil lezen, raad ik aan om de pc-review even door te nemen. Je kan overigens ook de score voor het visuele gedeelte daar doornemen, want de Xbox 360 slaagt er zowel grafisch als auditief in om de pc-versie te evenaren. Enkel kan ik me inbeelden dat wie op een kleine, gewone tv zit te turen zich de haren uit het hoofd zal trekken in een wanhopige poging om al die units van elkaar te kunnen onderscheiden.

Net zoals op pc neem je de controle over de goede en slechte zijdes van Midden-Aarde, tijdens alle gevechten die zich afspeelden in het boek, maar niet werden vertoond in de film, aangezien de bekende hoofdpersonages uit de prent dan ergens anders bezig waren. Dwergen, elfen, goblins en mensen zijn allemaal van de partij en het weerzien met onze favoriete fantasy-wereld is dan ook vertrouwd en opwindend.

Het grootste verschil met de pc-versie is dat je geen dynamische campagne te spelen krijgt, maar wel dezelfde mappen krijgt in de skirmish mode, naast twee singleplayer-campagnes (goed en slecht) van elk acht missies. Toch betreur ik het ontbreken van War of the Ring, aangezien die best veel charme had, toeliet om met de verschillende facties te spelen en ook voor de trouwe fan heel wat herspeelbaarheid bood.

Niet getreurd echter, want de campagne biedt ook heel wat plezier. Leuk is dat je dikwijls dezelfde gevechten vanuit een ander standpunt mag spelen, en ook als slechterik onder andere de hobbits een kopje kleiner mag maken. Je voelt je weliswaar een beetje schuldig, maar je kwaadaardig kantje zal des te luider grinniken wanneer je weer zo’n opdondertje de grond inklopt.

Wat betreft gameplay zal je weinig vernieuwends ontdekken. De AI is niet bijzonder sterk, en het typische proces van het opbouwen van je nederzetting, het onderzoeken van de nodige upgrades en het bouwen van een sterk leger om er daarna mee keet te schoppen is alomtegenwoordig. Gelukkig zijn de units en de upgrademogelijkheden allemaal erg gevarieerd en aantrekkelijk (we kennen ze allemaal immers zo goed en het is erg bevredigend om die bekende troepen te leiden) en worden gevechten interessant en spectaculair afgewerkt.

De helden voegen bovendien heel wat lekkers toe aan het al uitgebreide diner. Zo zijn ze erg krachtig en kunnen ze op hun eentje dankzij hun bijzondere mogelijkheden veldslagen winnen. Een Balrog oproepen, wouden doen ontstaan of aardbevingen laten rommelen zijn deel van de dagelijkse job van een held! Ze vragen wel wat aandacht om te besturen, maar samen met een goed uitgebouwde troepenmacht verslaan ze zonder al teveel gepruts de vijand.

In singleplayer zal je je dus vooral moeten tevreden stellen met typische RTS-gameplay, die erg goed is uitgewerkt op alle vlakken en heel wat extra’s biedt, onder meer dankzij de geïnspireerde units, en het goed gebruik van het universum van Tolkien. Echte strategieliefhebbers willen echter natuurlijk ook hun skills afmeten tegen die van menselijke tegenstanders.

Ook hier stelt de Xbox 360-versie niet teleur want je krijgt naast de reeds genoemde skirmish ook CTF, capture & hold en resource race met mogelijkheden en condities die voor zichzelf spreken. Voor wie liever het klein houdt is er de Hero-optie, waarbij je enkel met de helden aan het werk gaat. Ikzelf ben niet goed genoeg om veel wedstrijden te winnen in multiplayer, maar ik had alleszins het gevoel dat er hier ook voor de hardcore-speler meer dan genoeg te rapen valt, zowel voor wie houdt van snelle gameplay of voor wie eerder wil afwachten en verdedigen.

Belangrijk voor die competitieve spelletjes is natuurlijk ook hoe gemakkelijk het game te besturen valt. Hier kunnen we stellen dat de makers wel degelijk een stap vooruit hebben gezet. Er wordt goed gebruik gemaakt van de thumbsticks om de camera te controleren, terwijl je met de triggers en de A-knop heel snel units of grotere groepen kan selecteren en laten bewegen en aanvallen. Ook het bouwen wordt op een gelijkaardige manier uitgevoerd, en alhoewel je een tijdje moet wennen zal je uiteindelijk best snel alles kunnen uitvoeren zoals jij wil.

Uiteindelijk blijf ik echter sceptisch. In tegenstelling tot bij de FPS op de console heb ik nog steeds dat verlangen naar mijn muis en keyboard, die wat men ook beweert, nog steeds een stuk sneller en vlotter een RTS laten besturen dan een controller. Het resultaat is dat je na een tijd de besturing moe wordt en het in de weg gaat staan van een ontspannen stukje intuïtief en zorgeloos gamen. Bovendien vind ik het persoonlijk nog steeds niet ideaal om een RTS vanuit je zetel te spelen, op visueel gebied. Dit genre speel je niet achterovergeleund en 2 meter van je scherm af. Ik wil voorovergebogen, geconcentreerd en dichtbij mijn scherm zitten, met de luxe van die onmiddellijke besturing van de muis, met toetsencombinaties die zelf in te stellen zijn en met de details recht voor mijn neus.

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II is de beste RTS die er is voor console. De Xbox 360 heeft daarmee ook de eerste en enige console-RTS die zich leent tot een goed potje multiplayer, aangevuld met een erg geslaagde singleplayercampagne, met excellente graphics en geluid, die ook uitstekend gebruik maakt van de Lord of the Rings-licentie en dat met een besturing die je niet het gekkenhuis in zal frustreren. Heb je geen pc, dan is dit een absolute aanrader maar twijfel je tussen deze en de versie voor computer, dan kan ik je enkel maar aanbevelen die laatste te kiezen. Zowel qua besturing, qua modificatie-mogelijkheden als qua directheid is de RTS nog altijd het meest thuis op de pc.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II, The
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>