gaming sinds 1997

The Moment of Silence

Het point-and-click adventure game is zonder twijfel één van de zeldzaamste genres in de spelindustrie. Als er dan al een nieuwe point-and-click titel verschijnt, is deze meestal van bedenkelijke kwaliteit. Onlangs bracht Digital Jesters The Moment of Silence uit, een point-and-click adventure game dat zich afspeelt in de nabije toekomst. Wij waren dan ook benieuwd of het spel ons kon bekoren en haalden alvast een nieuwe muis uit de kast.

Nadat je het spel opgestart hebt, word je meteen getrakteerd op een mooi introfilmpje waarin jij, door de ogen van het hoofdpersonage, de arrestatie van je appartementsbuur meemaakt. Nog een beetje verward na de gebeurtenissen ga je verder met je gewone leventje, maar besluit toch even langs te gaan bij je buurvrouw om te kijken waar het nu allemaal om draaide. Vanaf dat moment wordt het verhaal pas echt ingezet en word je ondergedompeld in een web van intriges.

Het spel speelt zich veertig jaar in de toekomst af, in een New York waar iedereen zich met het openbaar vervoer verplaatst en het bezit van een auto verboden is. Wat meteen opvalt, is dat New York er, voor een metropool, wel erg rustig bijligt. Na het verlaten van je appartement bevind je je op straat. Een eindje verder staat een taxi die je zal gebruiken doorheen het spel om van de ene naar de andere locatie te gaan. Maar zoals ik al zei is ook deze straat bijzonder leeg. Die ene NPC die daar gedurende het hele spel wezenloos staat te staan, dompelt het spel nu niet bepaald onder in een dynamische sfeer.

Het spel is grotendeels opgebouwd uit 2D omgevingen met enkele 3D elementen erin. Wat niet wegneemt dat de graphics best wel mooi ogen, ware het niet dat de personages ongelooflijk houterig geanimeerd zijn. Maar in dit soort genres is het verhaal en de gameplay het belangrijkst, toch? Misschien weet House of Tales op deze vlakken wél te verbazen.

De onverwachte plotwendingen zorgen ervoor dat het verhaal redelijk boeiend wordt gehouden, maar toch maakt House of Tales ook hier weer een foutje. Hoewel de voice-acting algemeen gezien best te pruimen valt, zijn de dialogen vaak ongelooflijk lang en saai. Daar komt dan nog eens bij dat je verscheidene malen alle mogelijke antwoorden zal moeten uitproberen om een bepaalde gebeurtenis te activeren of om toegang te krijgen tot een nieuw gebied.

Blijft enkel de gameplay nog over… Ook hier slaagt House of Talers er niet in te overtuigen. Vooreerst is er de onhandig geïmplementeerde inventory. In het spel zal je vaak op zoek moeten gaan naar items die je dan aan een bepaald personage moet geven. Dit “geven” houdt niet in dat wanneer je een gesprek met de persoon begint en je het item bij je hebt, je een extra gespreksoptie krijgt. Neen, je bent verplicht het item in je inventory te selecteren en over het personage te slepen. Op deze manier zie je al snel iets over het hoofd en moet je alle mogelijke items op alle mogelijke personages uitproberen om toch maar dat ene gesprek te kunnen aanknopen, waarna je weer verder kan naar een volgend gebied.

Deze The Moment of Silence kon mij op geen enkel vlak overtuigen en het heeft me dan ook bloed, zweet en tranen gekost voor ik de verlossende eindcredits over mijn scherm zag rollen. Gaande van de statische omgeving, de pogingen van de ontwikkelaars om de speelduur kunstmatig te verlengen tot de gebrekkige gameplay elementen. Ben je een diehard fan van het genre, zal deze The Moment of Silence je misschien wel kunnen bekoren, maar anderen kan ik dit spel niet aanraden. Het blijft vooralsnog wachten op een nieuwe klassieker binnen het point-and-click genre.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Moment of Silence, The
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>