gaming sinds 1997

Time Crisis 4

Light-gun spelletjes geven me nog altijd een beetje een nostalgisch gevoel. Ze doen je denken aan duistere arcadehallen, oude Nintendo-consoles en hulpeloze eendjes. Namco wil echter het genre relevant houden en brengt daarom Time Crisis 4 uit voor de PlayStation 3. Ook zij weten niet goed wat aan te vangen met dit archaïsche soort games en dit blijkt uit hun ijdele pogingen om wat vernieuwing te brengen.

Het plastieken geweertje blijkt een stuk ingewikkelder dan je zou verwachten. De fel oranje kleur verraadt zijn arcade-verleden maar met twee thumbsticks en zes knopjes blijkt simpelweg de trigger overhalen niet meer genoeg in Time Crisis 4. De bijgeleverde infraroodsensor moet je, zoals bij de Wii, op of onder je TV plaatsen. Dit resulteerde bij mij vooral tot een nog voller kastje met rommel en de bedenking dat je toch wel wat moet over hebben om dit game te kunnen spelen.

Het verhaal van TC4 is een stuk minder complex, om het zacht uit te drukken. Jij moet een terroristische organisatie die beschikt over killer-insecten de kop indrukken en dat doe je door veel te schieten.

In Arcade-mode krijg je wat je verwacht: een on-rails shooter waarbij je de uit allerlei hoeken en kamers opduikende tegenstanders van een kogelgaatje of twee moet voorzien. Je wapenarsenaal bestaat uit een pistool, een machinegeweer, een granaatwerper en een shotgun. Door op een knop te drukken kan je dekking zoeken, maar je zal toch moeten voortmaken want er is nog steeds een klok die je tot actie aanzet.

Weinig verrassends dus voor wie dit soort games al ‘s eerder heeft gespeeld. Ook de levensduur is best beperkt voor wie hier goed in is, maar de variatie in levels en situaties is groot genoeg om de ervaring net genietbaar te maken.

Niet zo geslaagd is de poging om met de Mission Mode wat FPS-levels te combineren met de typische Arcade-ervaring. De controls zijn immers erg vergezocht: je moet net zoals in alle first-person shooters met beide thumbsticks zowel rondlopen als rondom je heen kijken, terwijl het richten met je geweer nog steeds gebeurt via je GunCon3. Handig is anders!

Bovendien zijn de FPS levels veel te lang, traag en saai en komen ze nog niet aan de enkels van een gemiddelde ‘normale’ shooter. Hetzelfde kan gezegd worden van de graphics die op geen enkel moment nog maar in de buurt komen van wat we van de PS3 mogen verwachten. Ook op dat vlak is dit allesbehalve een nextgen-interpretatie van de lightgungame te noemen.

Namco slaat de bal met dit spel mis. De GunCon3 is niet direct een opwindende controller, de Arcade mode weet op geen vlak te vernieuwen en de poging om met FPS-levels het geheel wat aantrekkelijker maken, mislukt. Het is wachten op een ander spel om te bewijzen dat dit soort games nog een bestaansrecht heeft en dan blijft nog de vraag wie zo’n installatie wil doen als je op de Wii onmiddellijk aan het werk kan met de Wii-mote. Enkel voor de fans dus!

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Time Crisis 4
geplaatst in: NamcoBandai, PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>