gaming sinds 1997

Tom Clancy’s Ghost Recon 2

De vele screens en movies van het spel gaven me de indruk dat ik met een topspel te maken had, maar al snel werd duidelijk dat ik mij serieus vergist had. De meeste sites bombarderen dit game tot klassieker, met scores tot 90 %, iets wat ik totaal onaanvaardbaar vind! Ben je het niet met me eens, lees dan maar eerst eens goed mijn review!

Zoals elke Tom Clancy-titel draait ook dit spel rond landen die een gevaar zijn voor de wereldvrede. We schrijven Noord-Korea in het jaar 2011 en jij bent kapitein Scott Mitchell. Er heerst een zware hongersnood in het land, maar alle hulpverlening wordt misbruikt door een kwaadaardige generaal die er een sterk leger wil mee vormen. Wanneer het land in een put valt, komt er een nieuw bestuur. De wapenleveranciers in Beijing (Peking) worden gesnapt door de nieuwe regering en dat is slecht nieuws voor de generaal, die zo geen nieuwe wapens meer het land binnenkrijgt. Daardoor stapt hij in het geniep naar de Russen, die geïnteresseerd zijn om de generaal te steunen. Noord-Korea wordt opnieuw geraakt door een vernietigende hongersnood en op dat moment heeft de generaal bijna het volledige Noord-Koreaanse leger onder zijn hoede. Hij schuift de oorzaak van de ramp in de schoenen van de Chinezen. Hij valt daarna China binnen om het Koreaanse grondgebied uit te breiden.. China stuurt zijn leger om de generaal te stoppen, maar durft geen open conflict aan te gaan, omdat Rusland nucleaire wapens bezit. Er is hulp van internationale troepen en de missie luidt: het uitschakelen van de generaal en zijn leger.

Het verhaal klinkt inderdaad interessant maar daar blijft het ook bij, in het spel zelf heb je namelijk totaal niet het gevoel dat je betrokken bent in het web van intriges. In de tussenfilmpjes zie je de soldaten een klein stukje commentaar geven over de missie. Wat de gameplay betreft is er veel hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger, veel is er dus op het eerste zicht niet veranderd. Het is wel leuk om een bepaalde tactiek uit te vinden en uit te voeren om zo je vijanden uit te schakelen. Wat er wel veranderd is, zijn je vijanden die meer en beter verscholen zitten achter een hoopje gras of in dichte begroeiing. De A.I. van het spel is echter lachwekkend, zowel je vijanden als je partners zijn oerdom. Je partners lopen soms in de weg of schieten niet als het moet, terwijl je vijanden zich al te graag laten doodschieten. Gelukkig zijn je teammates toch iets slimmer dan je vijanden, vijnande die allemaal verdacht op elkaar lijken. Blijkbaar hebben ze in Korea een erg actieve melkboer…

Wat ik enorm jammer vind is het feit dat er geen bloed te bespeuren is. Niet nodig zul je zeggen? Toch vind ik dat er bloed aanwezig mocht zijn en de mogelijkheid tot springen vind ik ook een must. Het reloaden van je wapens gebeurt zeer traag en er verschijnt regelmatig achterlijke load-screens. Zeer irritant tijdens het spelen! Ook kan je bijvoorbeeld niet bewegen als je een granaat wilt gooien. De mogelijkheid om met je personage in derde persoon te spelen is echter nieuw. Het is eens iets anders en zo kan je het spel vanuit andere standpunten bekijken, je kan jezelf zien lopen, kruipen, schieten,… Toch hou ik het liefst van de first-person mode, die trouwens geen wapenmodel bevat, enkel een crosshair. Toch weer een negatief punt.

Voor de start van je missie krijg je echter geen overzichtsmap meer en teammates kan je ook al niet meer selecteren. Jammer, want je krijgt nochtans de mogelijkheid om teamleden te ontgrendelen, die je zelfs dan niet kunt uitkiezen. Je kan ook wapens, voertuigen en nog andere benodigdheden ontgrendelen. De wapens konden veel beter en dan heb ik het vooral over het geluid ervan, dat totaal ondermaats is, een minpunt dat ook al geldde voor het originele Ghost Recon. Ghost Recon 2 heeft meer negatieve kanten dan positieve, zoals ook de besturing die moeilijk is en veel simpeler kon. Zo zat ik soms in een situatie waarbij ik een vijand moest neerknallen, maar intussen bezig was met de controls te zoeken.

‘Lone Wolf’ is een nieuw onderdeel in Ghost Recon 2 en het mag gezegd worden dat het zeker de moeite waard is. Als ‘Lone Wolf’ ben jij (Scott Mitchell) een soldaat van de toekomst. Je bezit over een splinternieuw geweer dat momenteel nog getest wordt in het Amerikaanse leger. Met dit geweer kan je over obstakels kijken en vervolgens schieten. Er bevindt zich een minuscuul cameraatje in dat alles projecteert op een beeldscherm in je futuristische helm. Een origineel en goed idee. Je bezit in ‘Lone Wolf’ ook een eigen gevechtsvliegtuig dat alle obstakels opblaast die je pad kruisen. Je vliegtuig heeft echter veel tijd nodig om terug in positie te komen, maar intussen kan je nog gebruik maken van je ‘Air Bust’ granaten. Hoe dit leuk hebbedingetje werkt zullen we jou zelf laten ontdekken, maar of je het veel nodig zult hebben met de oerdomme tegenstanders is een andere vraag. Niettemin is ‘Lone Wolf’ een zeer leuk, origineel concept. Van het ene positieve naar het andere: Heb je Xbox Live? Dan zou ik toch deze titel aanschaffen, want Live is dit spel een pareltje. Het is zeer leuk en het houdt je uren aan het scherm gekluisterd.

Dankzij de ‘Lone Wolf’ additie, vliegen de punten voor concept de hoogte in. De graphics zijn te weinig uitgewerkt, de gameplay valt mee, maar dat is niet voldoende voor zo’n titel. De sounds zijn zeer goed, maar dan heb ik het niet over de wapengeluiden. Heb je Xbox Live en hou je van dit soort games? Dan zou ik overwegen dit spel aan te schaffen. Wees wel gewaarschuwd. Het spel bevat redelijk veel minpunten en de positieve punten overtreffen die volgens mij niet. Als je twijfelt, koop dan toch maar beter Halo 2!

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Tom Clancy’s Ghost Recon 2
geplaatst in: Reviews, Ubisoft, Xbox
tags: , ,


Leave a Reply