gaming sinds 1997

Tom Clancy’s Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Op Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighterhebben we een tijdje moeten wachten. Dit Xbox 360-spel was immers door UbiSoft aangekondigd als launchgame voor de console, maar die belofte werd niet waargemaakt. Niet getreurd echter want ondertussen hebben heel wat meer mensen de next-genconsole van Microsoft in huis gehaald en kunnen ze genieten van deze topper.

In dit nieuwe Ghost Recon game kruip je in de huid van Scott Mitchell, een Ghost. Niet eentje die ‘s nachts langskomt om met kettingen te rammelen, wel een F-16 op twee voeten! Je militaire opdrachten zal je tot een goed einde moeten brengen in Mexico City, tijdens een singleplayercampagne die je een goede tien uur aan het scherm gekluisterd zal houden. En neem dat gerust letterlijk, want spanning, verrassende wendingen, dramatiek, spectaculaire ontploffingen en vuurgevechten zijn met hopen aanwezig. Stel je een combinatie voor van Black Hawk Down, Splinter Cell, Full Spectrum Warrior en nog één of ander intense shooter, overgoten met een licht futuristisch sausje en je weet waaraan je je mag verwachten: lekker zware, brutale actie!

Mexico City ziet er fantastisch uit en speelt een hoofdrol in het spel. Het lijkt alsof de volledige stad in het spel zit, zo uitgestrekt en gevarieerd zijn de omgevingen, inclusief bekende gebouwen en monumenten. Vooral de sequenties waarbij je met de heli naar en weg van de actie wordt gevlogen zijn erg spectaculair en zetten de sfeer prachtig neer. Eens je voet op de grond zet (‘We Were Soldiers’ iemand?) zuigt GRAW je op in zijn wervelende en nooit stoppende intense actie.

Je krijgt bijna geen tijd om te genieten van de haarscherpe textures, prachtig level design, immens knappe architectuur (ik vond het écht jammer dat ik er niet langer kon naar zitten staren) en ongelooflijke lichteffecten en kleurfilters. De zon zal je verblinden, de hitte stijgt op uit het asfalt en het stof kruipt in je neus terwijl helikopters rondcirkelen boven je hoofd. Dan heb ik het nog even niet gehad over de werkelijk prachtig geanimeerde modellen waarvoor je even dichter bij je HDTV zal kruipen. Qua graphics hebben we tot nu toe nog niks beter gezien op de Xbox 360. (Ook op een gewone tv biedt Ghost Recon 3 zowat de mooiste graphics die ooit op console zijn vertoond. De lichteffecten zijn gewoon ongelooflijk mooi. Enkel in de donkere levels moet je de helderheid van je tv wat verhogen om genoeg te zien, maar dat is een klein detail, vergeleken met de rest. Aan Oblivion om beter te doen! -Zwan)

Bovendien gebruiken de makers deze omgeving op een goeie manier. Hoewel je steeds per missie slechts een deel van de stad kan betreden, zijn er altijd verschillende wegen en mogelijkheden om je objectieven en doelen te bereiken. Zo kan je blokkades omzeilen of van opzij aanvallen en meer dan eens mag je ook gebouwen beklimmen of betreden, wat het realisme nog eens naar bovenhaalt. Bovendien zal de vijand ook niet aarzelen om zich op een balkon te verschansen of van bovenop een flatgebouw te snipen. Geloof me dat je een crack zal worden in het snel en veilig door steegjes en straten navigeren.

De fantastische en vernieuwende controls zijn dan ook erg welkom. Elke wagen, muur of object kan je gebruiken om dekking te zoeken via een eenvoudige ‘duw’ met je stick. Even eenvoudig kijk je daarna om een hoekje om een paar schoten te lossen. Ook het inzoomen, knielen, liggen, kruipen en bevelen geven is na enkele minuutjes gewenning als een tweede natuur.

Die bevelen zal je nodig hebben om je teamgenoten (drie in totaal, die je samen aanstuurt) en een aantal ondersteunende eenheden op een goeie manier te gebruiken. Jouw collega-Ghosts kan je laten aanvallen of verkennen, terug bij jou roepen en op een efficiënte manier besturen en vooruit sturen. Hun A.I. is wellicht het grootste minpunt van het hele spel, vooral omdat ze bij het beschieten van tegenstanders zich al te vaak blootgeven. Na een tijdje hou je hier wel rekening mee zodat het nooit écht het spelplezier vergalt.

Zoals gezegd beschik je niet enkel over de drie Ghosts (waarvan je net zoals voor jezelf de wapenuitrusting mag bepalen), maar bij momenten ook over APC’s, tanks, aanvalsheli’s of verkenningstoestellen. Die worden je met mondjesmaat toegespeeld, maar ze zijn ideaal om gevaarlijke situaties het hoofd te bieden. Via een klein tv-beeldje in je HUD kan je hun bewegingen volgen en alhoewel ze altijd op een soort ‘rail’ blijven (je kan ze enkel vooruit en achteruitsturen en doelen aanwijzen via je map) is het echt een plezier om ermee aan het werk te gaan en zijn ze een uitstekende aanvulling op het werk met je eigen personage. Die HUD is overigens erg geslaagd, zo gaat hij storen wanneer je verzwakt, je krijgt er je missie-updates in te zien (herinnert iedereen zich nog Wing Commander?) en vriend en vijand wordt erdoor duidelijk aangegeven.

Voor wie niet bekend is met de typische gameplay van de serie toch nog even meegeven dat dit wel degelijk een tactische shooter is. Je zal niet als een halve gare staan springen en strafen, maar eerder stapje voor stapje vorderen, dekking zoekend waar je kan. Eén kogel kan het einde betekenen van jouw carrière of die van je collega (zeker op Hard -Zwan). Gelukkig heb je nog een minuutje de tijd als een van die laatste het loodje legt om hem te reanimeren.

Nu en dan de omgeving verkennen, slim gebruik maken van al je assets en rekening houden met het feit dat er geen health packs zijn (!) is dus de boodschap. Bij sommige checkpoints wordt je personage wel terug ‘genezen’, maar zelf kiezen wanneer dat gebeurt is er niet bij. Het mag duidelijk zijn dat het spel wel degelijk een uitdaging is, zelfs op de normale moeilijkheidsgraad.

De graphics hadden we al hierboven besproken, maar ook het geluid verdient zijn eigen alinea. Alle effecten, vooral die van de wapens, klinken erg scherp en krachtig. Zet dit op je surroundsysteem en je zal binnen de kortste keren de buren op je dak hebben. Vooral wanneer het game een verrassend, keiharde explosie op je loslaat zal je eventjes opspringen uit de zetel. Bijzonder spectaculair! Ook de muziek mag er best wezen, met enkele bekende en onbekende tracks die voor, na en tijdens belangrijke passages van missies worden afgespeeld. Een ietwat subtielere in- en outro was daar wellicht welkom geweest, maar dat is muggenziften.

Heb je de singleplayer uitgespeeld, dan is er nog heel wat content in de multiplayer modes waarmee je tot met 16 mensen tegelijk over Xbox Live kan spelen. Je krijgt tien mappen, de klassieke modes (CTF, DM) en een erg geslaagde co-op optie. Vooral die laatste kon mij bekoren, maar aan het succes van het spel te zien online, zal je met de MP alleszins nog uren en uren zoet zijn!

Voor wie het nog niet doorheeft: deze Ghost Recon Advanced Warfighter moet je gewoon in huis halen! Zijn indrukwekkende, uitdagende en tegelijk erg toegankelijke gameplay in zowel single- als multiplayer en de prachtige graphics en muziek zullen je vele memorabele momenten bezorgen. Voor wie een X360 heeft is dit een must, en wie er nog geen staan heeft krijgt er met deze tactische shooter nog een erg sterk argument ‘pro’ bij!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter
geplaatst in: Reviews, Ubisoft, X360
tags: , ,


Leave a Reply