gaming sinds 1997

Two Worlds II

In 2007 verscheen de eerste Two Worlds, een typische RPG gericht op het actie-aspect naar het voorbeeld van Oblivion. Het spel schotelde je een gigantische, open wereld voor, uren gameplay en de nodige variatie om ook daadwerkelijk die uren eraan te spenderen. Toch werd de game maar middelmatig onthaald door de krakkemikkige afwerking en de vele bugs. Gelukkig bracht het spel toch genoeg in het laatje en kan Reality Pump een opvolger op de markt gooien.

Wie de eerste game niet heeft gespeeld zal met verstomming geslagen worden bij het introductiefilmpje van Two Worlds II. Je begrijpt er namelijk geen snars van, want enkel wie de eerste game volledig uitkamde kan het verhaal volgen van in het begin. Gelukkig kon ik rekenen op een kennis met de nodige speeluren achter de rug. Hij gaf mij alvast een korte uitleg die ik met jullie deel.

Het verhaal speelt zich af vijf jaar na de gebeurtenissen uit Two Worlds, waarbij de wereld van Antaloor bijna vernietigd werd. De held deed wat hij kon, maar werd toch samen met zijn zus Kyra gevangen genomen door de slechterik van dienst, Gandohar. Tot op een dag een groep Orcs, het minderwaardige en meeste gehate ras in de wereld, de man redde. Waarom ze dat deden is nog onduidelijk, maar dat is aan de speler om te ontdekken.

Zoals het iedere RPG betaamt begin je met het ontwerpen van je personage. De vrijheid is beperkt en je bijna perfecte of ideale evenbeeld namaken zit er niet in. Daarna kan je de klasse kiezen van je personage, deze worden aan de hand van een kleine queeste aan je voorgesteld en helpen bij het kiezen van je favoriete klasse. Wie niet kan kiezen kan ook gewoon een manusje-van-alles worden.

Wie zijn tijd voornamelijk spendeert aan magie zal merken dat hij zijn eigen spreuken moet ontwerpen. Dit gebeurt aan de hand van verschillende kaarten met elk hun eigen eigenschappen. Zo heb je bijvoorbeeld een kaart van vuur die je kan combineren met een aanval zodat je een vliegende vuurbal afvuurt. Of je kiest voor de kaart die een aura creëert van vlammen dat je personage beschermt. Hou je het liever koel, dan is het gebruik van ijs misschien meer je ding? De mogelijkheden groeien exponentieel en voelen een pak persoonlijker aan dan de voorgekauwde spreuken uit andere games. Knap dit!

Wapenfanaten kunnen dan weer hun wapens sterker maken door het bijeen sprokkelen van grondstoffen. Het is een belangrijk onderdeel van het spel want wie hier geen tijd aan besteedt zal al snel in moeilijkheden raken tegen de vele en sterke vijanden. Gelukkig is het vechtsysteem niet zodanig opgesteld dat enkel de statistieken tellen, maar ook de kunsten van de gamer komen aan beurt in de real-time gevechten. Het kiezen tussen een verdedigende of aanvallende positie is van belang, maar ook de manier hoe je een bepaalde tegenstander aanpakt is belangrijk. Het uitbuiten van hun zwakke plekken maakt van jou de krijger waar elke mooie deerne van droomt.

Doorheen je reis kom je allerlei interessante personages tegen. Sommigen zijn weinig van zeg, anderen hebben dan weer tal van opdrachten voor je klaar. Die missies brengen je doorheen de wijde wereld die gevuld is met dorpjes, bedelaars, bossen, savannes, wilde dieren en allerlei gespuis. De afstanden die je daarbij aflegt zijn overigens niet van de minste, maar een trouw paard zal ervoor zorgen dat de bestemming sneller bereikt wordt. Jammer genoeg mis je hierdoor wel een deel van de prachtig uitgewerkte fauna en flora.

Wie liever online speelt kan terecht bij de multiplayersectie. Hiervoor moet je weliswaar een nieuw personage aanmaken, maar je speelt dan ook een volledig nieuw co-op avontuur in het Two Worlds II universum. Naarmate je meer tijd met je online personage doorbrengt, speel je ook nog eens een volledig dorp vrij dat je zelf kan beheren. De mogelijkheden zijn niet zo uitgebreid als in Civilization, maar het is een innovatief idee en je kan er toch aardig wat uren aan spenderen. Wie liever zijn krachten meet kan ook terecht bij andere spelers om korte PvP gevechten te houden. Jammer genoeg is de balans hier soms wel ver zoek.

Grafisch stelt Two World II niet teleur, maar scheert het ook geen toppen. De spelwereld ziet er prachtig uit en de verscheidenheid van de omgevingen zorgt voor een levendige sfeer. De personages bevatten iets minder details, maar verbleken zeker niet bij de omgevingen. Spijtig genoeg is hun repertoire aan bewegingen een pak minder en ziet het allemaal wat stroef uit. Een tweede probleem zijn de regelmatige framedrops op console tijdens het laden van nieuwe informatie. Het geluid van de omgevingen is dan weer vrij goed. Enkel de personages hebben wat weinig intonatie in de stem en soms maken ze ook hun zinnen niet volledig af omdat de game te snel de volgende dialoog wil laden.

Two Worlds II biedt fans van het genre genoeg om hen uren zoet te houden. De vele opdrachten, gebieden, vijanden of spreuken die je kan creëren zijn hiervoor verantwoordelijk. Elke omgeving voelt fris en nieuw aan waardoor je ook hier gerust weer wat wil kuieren. De grootste problemen van het origineel wist de ontwikkelaar uit de weg te ruimen. Toch blijven er nog enkele over waardoor een topscore niet tot de mogelijkheid behoort. Kleine tip: gamers met alle formats in huis kiezen best voor de PC-versie aangezien de kwaliteit toch iets hoger ligt. Een aanrader dus voor wie houdt van uitgebreide en originele RPG’s en niet bang zijn van een onafgewerkt hoekje hier en daar.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Two Worlds II
geplaatst in: Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply