gaming sinds 1997

Viewtiful Joe: Double Trouble!

Clover slaagde er eerder al in om met Viewtiful Joe de old-school gevechten van Double Dragon te combineren met goed doordachte speciale effecten zoals slow motion en fast forward. Met Double Trouble! wagen ze ook de stap naar de Nintendo DS. 3, 2, 1, … Henshin-a-gogo, baby!

Alhoewel er bij de eerste twee Viewtiful Joe spellen veel en snelle acties waren, zijn deze hier minder aanwezig en krijgen de diverse puzzels meer de bovenhand. Dat heeft vooral te maken met de uitgebreide mogelijkheden van het touchscreen van de Nintendo DS. Om hier zo goed mogelijk gebruik van te kunnen maken, zijn er twee nieuwe speciale (VFX) krachten beschikbaar.

Een eerste is ‘scene splitting’. Hiermee kan je een omgeving in twee delen snijden met één enkele horizontale beweging over het scherm. Een van de eerste keren dat je deze kracht nodig hebt, is om een paar batterijen in een machine te krijgen. De enige manier om dit te doen, is het scherm – en dus ook de machine – in twee te delen. Hierdoor kan je het bovenste deel van de machine verplaatsen en dan met een paar rake klappen de batterijen erin meppen. Het is zeker en vast één van de meest originele manieren om het touchscreen te gebruiken in een spel.

‘Screen sliding’ is de tweede nieuwe VFX-kracht. Het bovenste scherm is normaal gezien een ingezoomde versie van het onderste scherm, maar met deze kracht kan je de actie van het bovenste scherm naar beneden schuiven. Hierdoor kan je aan sommige schakelaars en knoppen die anders niet beschikbaar zouden zijn.

Het uitvoeren van deze bewegingen in hevige actiescènes is in het begin wel even moeilijk omdat je soms razendsnel moet wisselen van actie, waarvoor je de knoppen nodig hebt, naar het touchscreen, waarvoor je de DS meestal even anders vast neemt. Gelukkig heb je in de eerste levels de kans om deze bewegingen op je gemak te oefenen.

Het touchscreen wordt dus heel erg goed en doordacht gebruikt, maar hoe zit het met de WiFi-connection en multiplayer in Viewtiful Joe: Double Trouble? Daarop is het antwoord spijtig genoeg kort en krachtig: die zijn er niet! Er is bij deze Viewtiful Joe maar één spelmodus, namelijk het verhaal doorlopen en elke vijand op jouw baan uit de weg ruimen. Dat is toch een gemiste kans, aangezien het concept van het spel zich er uitermate goed toe leent. Gelukkig is het spel lang genoeg waardoor je het niet in een, twee, drie hebt uitgespeeld.

Het verhaal is deze keer nogal vaag. In het begin van het spel krijg je in enkele lijntjes een uitleg over een nieuwe vijand die zijn intrede doet en dat Joe (uiteraard) de wereld moet redden van dit kwaad. Joe was op datzelfde moment samen met Sylvia rustig aan het genieten van wat vrije tijd en kan zijn VFX-krachten niet onmiddellijk gebruiken, aangezien hij dat enkel kan in de film. Na enkele minuutjes komt er een oplossing uit de bus: de assistente van de regisseur zal jou blijven filmen, waardoor je de speciale krachten kan gebruiken en je dus Viewtiful kan worden. Kort daarna krijg je nogmaals een uitleg over hoe deze krachten te gebruiken zijn. Als Viewtiful Joe-leek kan deze uitleg heel nuttig zijn, maar als je al ervaring hebt met de vorige VJ-spellen, kan je hier snel door vliegen.

Dat spelletjes voor de Nintendo DS er niet altijd minderwaardig hoeven uit te zien, wordt aangetoond met Viewtiful Joe: Double Trouble. Het spel oogt mooi en alles gaat heel erg vlot. Zelfs bij de snelle actiescènes is er geen enkele framedrop te merken. Hiervoor zijn wel enkele aanpassingen gebeurd. Zo is er een constante framerate van 30 fps in plaats van 60 fps en zijn er nooit teveel vijanden ineens op het scherm, waardoor ze elkaar telkens pas opvolgen als de vorige verslagen zijn. Dat was ook nodig omdat op beide schermen een 3D-omgeving uit verschillende perspectieven te zien is.

Wat betreft het overzetten van een succesvol spel naar een andere console is Viewtiful Joe: Double Trouble een sterk staaltje. Clover is erin geslaagd om uitermate goed gebruik te maken van het touchscreen en heeft een sterk vervolg gemaakt voor de succesvolle reeks. Ook de aanpassing naar meer puzzels en iets minder snelle actie, maakt het spel er niet minder op, al blijft het spijtig dat er geen mogelijkheid is om het ook online te spelen.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Viewtiful Joe: Double Trouble!
geplaatst in: Capcom, DS, Reviews
tags: ,


Leave a Reply