gaming sinds 1997

War World: Tactical Combat

Robots, mechs, heavy gears, … iedereen wil wel eens een (groot) mechanisch gedrocht besturen; het ziet er gewoon zo stoer uit. Vandaar dat het leuk is om te zien dat Third Wave en Lighthouse Interactive nog eens een spel uitbrengen dat de killer-robot die in elk van ons huist terug naar boven brengt. De titel, War World: Tactical Combat, klinkt spijtig genoeg niet al te origineel. Of dit een voorbode is voor het spel zelf, lees je hieronder.

Een normaal spelletje War World verloopt als volgt: je start met je volledig uitgeruste robot, je zoekt naar vijanden, vindt ze, vernietigt ze, je pakt de health op die ze achterlaten, je verzamelt wat munitie die verspreid ligt over de vechtarena en… herhaalt het hele proces. Yep, dat is het eigenlijk. Er zijn wel een aantal spelmodes die de zaken wat proberen op te frissen, maar het blijft allemaal vrij beperkt in opzet. Het hoeft niet altijd supercomplex te zijn natuurlijk, maar je kan je wel afvragen of iets als een Arcade mode, met zijn honderd levels (geen maps, alleen de robotten en hun aantal veranderen per level), werkelijk genoeg is als ‘extra’ naast de gebruikelijke (Team) Deathmatch mode. Zelfs de veelbelovend klinkende ‘Custom Game’ bevat eigenlijk het minimum aan opties die we al jaren gewoon zijn van de gemiddelde shooter, maar zelfs dit moet als een belangrijke feature de achterkant van de box opvullen omdat er nu eenmaal niets anders voorhanden is. Ik hoopte in de hands-on preview toch nog op ‘iets’ meer en dan zeker met betrekking tot het vliegtuig (dropship) dat af en toe wat nieuwe robotten in de arena afzet. Je kan het zelfs neerschieten, maar dat is spijtig het enigste dat hier voor opwinding kan zorgen. De robotten hebben een redelijke AI, maar als opponenten beginnen ze al snel te vervelen.

Er zijn meer dan vijftig verschillende onderdelen waarmee je je moordmachine kan uitrusten. Allemaal hebben ze een verschillende prijs en bepaalde voor-/nadelen om de zaken wat gebalanceerd te houden (veel schade maar lage vuursnelheid voor wapens bv.). Het is niet al te uitgebreid, maar het merendeel van deze rocket launchers, miniguns, lasers, schilden, mijnen, mortieren en jumpjets hebben wel hun eigen effecten (visueel en auditief) en eigenschappen wat voor een deftig aantal gevarieerde combinaties zorgt. Niet al te handig is dat je je robot telkens weer moet uitrusten. Je kan een bepaalde configuratie dus niet saven of zo; je zal altijd de configuratie behouden die je de laatste keer hebt gebruikt, ongeacht in welke spelmode of op welke moeilijkheidsgraad je speelt. Het aantal robotmodellen is beperkt tot zes. Hun uiterlijk kan enkel veranderd met wat simplistische verf-opties (om maar te zeggen, de Army Painter in de RTS Dawn of War heeft nog 10x meer opties dan dit spel).

De grafische effecten doen hun job door het voorzien in kleurrijke taferelen -bv. raketten die knap hun doel zoeken-, maar verwacht zeker geen high-tech snufjes of zo, want de engine ziet er nog altijd gedateerd uit. In War World zijn er ook geen physics, maar in een snel actiespel als dit is dat een niet al te groot gemis. Het laatste dat je wil tegenkomen als je wegvlucht is dat er rommel in de weg blijft staan. Het aantal maps is aan de erg lage kant: negen verschillende exemplaren met elks een eigen omgevingsthema,maar zelfs dan zal je diep vanbinnen om meer variatie roepen. Het blijft me een mysterie waarom de maps niet groter zijn trouwens; er zitten genoeg mogelijkheden in het spel om op lange afstand leuke combat te verkrijgen, maar dat komt in deze mini-arena’s nooit niet goed uit de verf. De geluiden zijn ok. Er is niets dat de spelervaring naar een hoger niveau tilt, maar ook niets dat er afbreuk aan doet (buiten de verschrikkelijke announcer).

Het is doodzonde dat de meer intrigerende spelmodes zoals Capture the Flag of Bomb Assault enkel in multiplayer te bewonderen zijn. Waarom? Wel, het is verdomd moeilijk om online aan spelen toe te raken, aangezien je constant naar een sprankeltje actie zoekt (lees: het spel is duidelijk niet al te populair). Daar kunnen we de ontwikkelaars nu niet direct de schuld voor geven, maar anderzijds had het wel geholpen mocht er deftige ondersteuning geweest zijn voor matchmaking programma’s als Xfire of The All Seeing Eye.

War World: Tactical Combat slaagt er niet in vernieuwend uit de hoek te komen. Meer nog, je zou zelfs makkelijk kunnen stellen dat een third-person robotshooter moeilijk nog doordeweekser kan zijn dan dit. Niet dat we nu overspoeld worden met dergelijke games voor de pc de laatste jaren maar toch, qua features blijft War World te standaard en het spel zelf torent amper boven de middelmaat uit. De lagere prijs en de lage systeemeisen zijn voordelen die hierbij praktisch in het niets vervallen. Indien je op zoek bent naar een snel en zeer simpel actiespel, wie weet, dan kan dit misschien wel iets voor jou zijn. Hoe dan ook raad ik ten stelligste aan om eerst de demo uit te proberen vooraleer tot een eventuele aankoop over te gaan.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: War World: Tactical Combat
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>