gaming sinds 1997

Warhammer 40.000: Dawn of War – Soulstorm

Warhammer 40.000: Dawn of War krijgt er een nieuwe stand-alone uitbreiding bij: Soulstorm. Na de preview begin deze maand, is het nu tijd om eens te kijken wat er uiteindelijk van deze game geworden is.

Twee coole, nieuwe rassen komen het Dawn of War universum vervoegen: de Sisters of Battle en de Dark Eldar. Naast het aanbieden van een vrouwelijke zijde, zijn de Sisters of Battle ook erg religieus, wat te merken is aan hun eenheden en gebouwen. Ze zijn erop uit om alle ketters uit te roeien, iets wat in de praktijk neerkomt op het bloederig afmaken van iedereen behalve henzelf. De basis voor de unieke speciale krachten waarover zij beschikken is hun geloof. Die grondstof vergaren ze door een kruis op hun ‘listening posts’ te plaatsen.

The Dark Eldar zijn, zoals de naam het al zegt, de duistere versie van de Eldar en verzamelen zieltjes van de gesneuvelden. Die ‘soul essence’ staat hen toe unieke spreuken te activeren. Een andere plezante hobby van dit ras is foltering. Ook de zeven andere rassen hoeven niet met lege handen naar huis en beschikken vanaf nu over vliegende tuigen. Jammer genoeg stelt dit laatste niet veel voor; meer dan enkele meters boven de grond hangen doen die dingen niet. Ze zijn evenmin bijzonder snel of sterk en zijn vaak zelfs minderwaardig ten opzichte van andere eenheden.

De campagne behoudt de aanpak die we kennen van de reeks en we bevinden ons al snel terug op de turn-based map waarop de afzonderlijke skirmishes in real-time worden uitgevochten. Er is geen plaats voor diplomatie en iedereen vecht tegen iedereen. De map bestaat uit een viertal planeten en zo’n drie manen die langs verschillende wegen met elkaar verbonden zijn via ‘warp gates’.

In de gevechten moet je meestal ofwel de helft van de critical points in handen zien te krijgen (en houden), ofwel moet je de vijand uitroeien. Er zijn soms wel speciale missies met verschillende secondary objectives, maar dan alleen wanneer je de hoofdbasis van een bepaald ras aanvalt. Op die momenten komt er ook een verteller op de proppen om het (magere) verhaal wat voort te stuwen.

Wanneer je een gebied verovert van een ander ras, zal deze onmiddellijk jou terug aanvallen op datzelfde gebied. Hierdoor moet je soms identiek dezelfde situatie herspelen! Gelukkig heb je dan wel wat ‘voorkennis’ waardoor je het gevecht sneller kan doen eindigen. Dit is het grootste probleem van deze game: na voor de zoveelste keer op een bepaalde map gespeeld te hebben met telkens hetzelfde objectief (zijnde het decimeren van de tegenstander), durft een gevoel van verveling wel eens de kop opsteken.

Telkens een gevecht voorbij is, krijg je een overzicht van wat je verdiend hebt. Dit kan een bonus zijn dat bij dat bepaalde gebied hoorde, of een bonus omdat je de hoofdbasis van een bepaald ras veroverd hebt of een gevechtsbonus (bijvoorbeeld een killratio van 3 tegen 1) waarbij je extra ‘wargear’ aan je held kan toewijzen. Deze attributen maken de held sterker zodat hij of zij nog beter je factie kan dienen in de strijd.

De A.I. speelt het spel agressief en dat maakt dat je steeds alert moet blijven. De acties van de computerspelers zijn echter niet altijd even logisch. Zo gebeurde het te vaak dat ik gemakkelijk het hoofdkwartier van de vijand kon vernietigen omdat de meeste vijandelijke troepen bezig waren een ander strategisch punt te verdedigen of in te nemen. De pathfinding van eigen eenheden is helaas niet veel verbeterd. Voertuigen rijden zich makkelijk vast tussen gebouwen en units nemen soms een onlogische route (bijvoorbeeld dwars door het vijandelijke kamp). Gelukkig kan dit snel opgelost worden door zelf een handje te helpen.

Wat dit spel en bij uitbreiding het origineel met alle expansies vooral de moeite maakt, is de fantastische sfeer. De verschillende facties zijn zo verschillend op het vlak van eenheden, gebouwen, muziek en zelfs voice acting, dat het quasi onmogelijk is om er niet door meegesleept te worden.

Dawn of War – Soulstorm kent nog steeds die ongeëvenaarde sfeer en dit doet de minpunten wat verbleken. Je zal dit spel geen uren aan een stuk spelen (daarvoor is het wat te eentonig), maar het is wel de moeite waard om het in huis te halen. Maar na deze zijn we wel klaar voor Dawn of War 2!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Warhammer 40.000: Dawn of War – Soulstorm
geplaatst in: PC, Reviews, THQ
tags: , ,


Leave a Reply