gaming sinds 1997

World of Warcraft

World of Warcraft was zonder twijfel het meest gehypete en langst verwachte MMORPG in de geschiedenis van PC-gaming. Dankzij de vele uitstekende voorgangers in het RTS-genre (WarCraft) en de belofte van prachtige werelden, toegankelijke gameplay en ontelbare quests kon Blizzard niet enkel rekenen op de aandacht van de klassieke online role-players maar van zowat elke gamer die naam waardig. Of de uitgever zijn reputatie kon waarmaken en de verwachtingen kon inlossen is ondertussen genoegzaam bekend, maar ook wij wilden met onze eigen, kritische ogen het spel uittesten.

Net na de lancering kende Blizzard heel wat problemen. Door het overdonderende succes (240,000 stuks verkocht op dag 1!) konden de servers de toeloop niet aan. Ook na de Europese launch werden gelijkaardige problemen vastgesteld. Gelukkig reageerde de uitgever snel en goed door onder andere gratis speeldagen aan te bieden, servers bij te plaatsen en patches uit brengen. De grootste issues lijken voorlopig van de baan, maar er zijn nu en dan wel nog problemen om in te loggen en de lag is hier en daar niet helemaal verdwenen. Dat vormt echter geen onoverkomelijk obstakel, vermits het eerder regel dan uitzondering is bij Massively Multiplayer Online Role-Playing Games. Wellicht werden de makers verrast door het aantal inschrijvingen (na de eerste maand dien je immers 12,99€ per maand te betalen om te kunnen blijven spelen), maar gezien de ongeziene hype kon dit ongetwijfeld voorzien worden.

Maar laten we even de technische aspecten opzij schuiven en het spel zelf bekijken. World of Warcraft is de eerste MMORPG dat me echt aansprak. Na onder andere EverQuest 2 beu te zijn na enkele uren was ik niet erg hoopvol dat ik langer dan enkele dagen WoW zou appreciëren. Het tegendeel bleek echter waar! Dankzij de vele, vaak leuke quests, het achtergrondverhaal, de prachtige sfeer (graphics en geluid) en de grote hoeveelheid afwisseling werd ik toch een tijdje opgeslorpt door het spel. Dat is voor mij echt uitzonderlijk, omdat er altijd een hoopje games op me te wachten om uit te spelen of te reviewen.

Wat het eerste opvalt aan het spel zijn natuurlijk de graphics en het design van de settings en de modellen. Hoewel ik op technisch vlak niet echt onder de indruk was, bleek het ontwerp en de liefdevolle uitwerking van alles zó goed dat je daar na een paar uur spelen niet meer om maalt. Elke locatie, elk spelersmodel, elke vijand, elk huisje, boompje en tuintje is met zoveel zin voor detail en vakmanschap ontworpen dat je onmiddellijk voelt dat je in een geloofwaardige en sfeervolle wereld rondloopt. Dat Warcraft-gevoel wordt nog versterkt door het alomtegenwoordige verhaal dat verder gaat waar Frozen Throne stopte. Ook het geluid ondersteunt perfect die inleving. Hoewel ik de spraak van EverQuest 2 hier moest missen maakte de soundtrack veel goed. Deze is erg subtiel maar benadrukt spannende momenten en vergroot je verbazing als je voor de eerste keer een grote stad binnentreedt.

Het game start je natuurlijk met het aanmaken van je personage. Je kiest eerst en vooral tussen de Horde en de Alliance, die elk vier rassen bieden om uit te kiezen. Eens je die keuze gemaakt hebt mag je dan nog een beslissing nemen over je ‘class’. Deze laatste keuze zal de manier waarop je zal moeten spelen veel meer beïnvloeden dan je ras. Zo kan je aan het werk als Priest, Druid, Shaman, Mage, Warrior, Hunter, Warlock, Rogue en Paladin. Zoals in elke RPG horen er ook stats bij je personage. Deze zal je echter niet zelf moeten upgraden, maar dit zal gewoon vanzelf aangepast worden gedurende het spel. Vrees echter niet want je krijgt nog genoeg andere opties om je personage helemaal naar je smaak te customizen. Via het investeren van Talent points (verkregen door te levelen) kan je immers binnen een klasse nog heel wat verschillende kanten uit. Leuk is dat je mits het betalen van een flinke som goud deze talenten kan afleren om je avatar anders uit te bouwen. Zeer handig als je plots na weken spelen merkt dat je andere talenten nodig hebt dan diegene die je hebt gekozen.

En als dit nog niet genoeg is: je zal ook moeten een keuze maken qua ‘beroep’. Door deze professions uit te oefenen en te trainen kan je mijnwerker worden of bijvoorbeeld kleermaker of enchanter. Dit is erg handig om items te maken voor jezelf, grondstoffen te delven voor andere medespelers of gewoon zaken te maken om daarna te verkopen en geld te verdienen. Het zou dus nu duidelijk moeten zijn dat je met dit spel nooit gedaan hebt. Zelfs als je de level cap van 60 bereikt kan je gewoon helemaal opnieuw beginnen met een ander ras of klasse.

Wat misschien ook al een beetje duidelijk is ondertussen is dat Blizzard er alles aan heeft gedaan om het spel zo toegankelijk mogelijk te maken. Zo is sterven niet zo erg: je spawnt gewoon als een spirit in een pool die meestal niet zo erg ver verwijderd is van je lijk. Het enige dat je verliest is tijd om terug je lichaam te gaan bezitten. Een ander voorbeeld: als je een tijdje niet hebt ingelogd ben je als het ware extra uitgerust en zal je dubbel zo snel experience points (hetgene dat je level bepaalt) verdienen. Erg handig dus voor softcore spelers die niet elke dag uren online kunnen zijn om wat achterstand in te halen.

Dit verlagen van de drempel voor niet hardcore RPG-spelers is erg verfrissend en laat toe aan iedereen om te starten met een MMORPG. Vergis je echter niet, je zal stevig wat tijd moeten investeren in dit spel wil je echt van alles kunnen genieten. Je zal onder andere forums moeten doornemen om te ontdekken hoe je het best je Talent Points kan spenderen, welke profession je best kiest, waar en hoe je bepaalde quests oplost etc. Bovendien moet je minstens een uurtje spelen per sessie om iets te kunnen doen, vooral wat verder in het spel als je start met instances, raids en de grotere quests.

De bewering van Blizzard dat je dit spel even goed alleen kan spelen als in groep vind ik wat sterk. Ik ga akkoord dat WoW van alle MMORPGs het best geschikt is voor loners maar dan nog is het duidelijk dat je heel wat fun en content mist als je niet tenminste nu en dan in group werkt. Bovendien zijn sommige quests gewoon onmogelijk alleen te doen. Dit blijft natuurlijk maar een opmerking in de marge, want MMORPGs zijn nu eenmaal sociale games. Daarom raad ik ook sterk aan om snel op zoek te gaan naar een guild die je kunt joinen. De voordelen daarvan zijn legio en ze maken het geheel nog veel leuker. Maar voor mensen die dat niet willen is het altijd makkelijk om enkele gelijkgestemde zielen te vinden om gedurende een paar uur wat quests af te werken. Zo had ik reeds na een paar ogenblikken Drakar gevonden met wie ik op de Shattered Hand server samenwerkte om de eerste tegenstanders een kopje kleiner te maken. Het blijft een feit dat dergelijke games een sociale ervaring bieden die nergens anders wordt geëvenaard en ook hier blinkt World of Warcraft in uit, omdat het allerlei vormen van hulp biedt om dat proces te vergemakkelijken.

Naast het PvP-deel van het spel (je kan kiezen om op een server te spelen waar mensen van de Horde de Alliance kunnen aanvallen en omgekeerd), instances en raids bestaat het grootste gedeelte van het game uit de quests en alles wat ermee te maken heeft. Het is hierin dat WoW pas echt uitblinkt. Alle quests die je start worden uitstekend bijgehouden en je kan steeds perfect zien wat je moet doen, wie je moet contacteren en hoe je succesvol de quest kan afsluiten. Ook het delen van de quests met groepsleden is erg gemakkelijk en bevordert het vlot afwerken ervan. Bovendien verkrijg je heel wat experience door te questen, wat handig is voor loners. Je kan er sterke items mee verdienen en daarbovenop zijn de avonturen altijd mooi in de wereld en het algemene verhaal geïntegreerd. De meeste ervan komen natuurlijk neer op iets zoeken en/of iets doden maar er is voldoende afwisseling, zodat je je nooit verveelt.

Ben je het avonturieren toch even beu, dan kan je je wat onledig houden met je beroepen. Een hoofdberoep (je mag er twee kiezen) is ofwel een crafting profession ofwel een gathering profession. Bij het eerste maak je dingen, bij het tweede ga je op zoek naar grondstoffen om dingen mee te maken. Je mag ook zoveel bijberoepen kiezen als je wil: vissen, koken en eerste hulp. Dit gedeelte van het spel mag dan misschien wat simpel zijn en jammer genoeg gelinkt aan je algemeen level, het biedt zeker heel wat leuke mogelijkheden en zelfs op lagere levels kan je nuttige items maken of er wat geld mee verdienen. Dat geld heb je dan weer nodig om eten en drinken te kopen om te healen en je mana aan te vullen en natuurlijk ook voor coolere items te kopen zoals wapens, kledij, harnassen, toverdrankjes enzovoort. Om toverspreuken te leren of je gevechtstraining te betalen heb je eveneens geld nodig, net als om je beroepen te perfectioneren.

Vergeet ook niet dat je vanaf level 40 een mount kan kopen! Een mount (zoals een paard, arend of tijger) zorgt ervoor dat je veel sneller kan reizen. Het kost echter een pak geld zodat veel spelers (veel teveel naar mijn zin) zich overdreven concentreren op het verzamelen van de goudstukken en het levelen om toch maar zo snel mogelijk die uber-coole mount te kunnen kopen. Ik had soms de indruk dat ik eerder World of Mountcraft aan het spelen was in plaats van World of Warcraft. Gelukkig was niet iedereen daar zo door geobsedeerd!

Ik had het al eventjes over het PvP-gedeelte (player vs. player dus) en de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat dit het zwakste deel van het spel is. Er zijn heel wat frustrerende opties die kunnen uitgebuit worden door spelers, om maar te zwijgen van het lijk-campen waarbij je telkens weer wordt gedood als je je lichaam weer instapt. Toekomstige patches zullen zich echter concentreren op deze minpunten en ik ben dan ook relatief zeker dat ook dit minpuntje in orde komt.

World of Warcraft is simpelweg de beste MMORPG die ik tot nu toe te spelen kreeg! Hoewel de minpunten van het genre in zekere mate nog steeds aanwezig zijn (tijdsinvestering, grinden etc.) slaagt Blizzard erin om door de lage drempel en enkele uitstekende vondsten de frustraties tot een minimum te beperken. Ondanks wat technische problemen is dit een game waar je zo verslaafd aan geraakt. De prachtige setting en het uitstekende grafisch design, de tot in de puntjes gepolijste afwerking en gameplay, de toegankelijkheid, het quest-systeem en de schier oneindige mogelijkheden maken van WoW een aanrader van formaat voor elke RPG-liefhebber en elke gamer tout court. Zelfs sceptische, hardcore MMORPG’ers zullen hun vooroordelen opzij moeten schuiven en zullen moeten erkennen dat het ietwat simpelere role-playing gedeelte ook zijn voordelen biedt. Naarmate je een hoger level bereikt neemt de diepgang van het game toe zodat er ook op dat vlak weinig tot geen problemen zijn.

Hou je van het genre, haal dan die kredietkaart alvast maar boven. Haat je het genre, gun de verbazende wereld van Azeroth het voordeel van de twijfel, want wie weet vind je het grote online avontuur deze keer wel de moeite waard!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: World of Warcraft
geplaatst in: Blizzard, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply