gaming sinds 1997

WRC 4

Nu het eindejaar stilaan in zicht is, is het weer tijd voor de clash der titanen op rallygamegebied. Colin McRae Rally 2005 versus deze WRC 4. Niettemin is er sinds dit jaar een derde speler bijgekomen, namelijk Richard Burns Rally. Als twee honden vechten om een been?

Als Richard Burns Rally garant staat voor doorgedreven realisme, dan is WRC 4 het symbool voor pure arcade-rally. Aan hoge (nuja, 120 km/h is nu ook weer niet zó veel) snelheden door de omgeving sjezen, daar gaat het hier om. Niet prutsen aan de instellingen (die mogelijkheid heb je nochtans wel, maar je merkt bijna geen verschil), gewoon een bolide kiezen en gaan met de banaan!

Ook nu weer bezit WRC, World Rally Championship voluit, alle officiële licenties. Dat betekent dat je kunt rijden met alle wagens uit het rallyseizoen 2004, op tracks die, volgens de makers, identiek hetzelfde zijn als hun bestaande equivalenten.

Tot zover niks nieuws dus, maar deze game bevat, in tegenstelling tot WRC 3, toch enkele vernieuwingen. We verwelkomen ondermeer de Pro Driver Challenge en uiteraard de Online-feature. Verder kan je nu raggen met 5 gloednieuwe Super 1600-wagens. Deze voorwielaangedreven (FWD) karretjes met 1600cc cilinderinhoud (vandaar de naam) accellereren enorm, hebben een hoge topsnelheid, maar gedragen zich als een echte bitch, als er scherpe bochten moeten genomen worden. Gewoon remmen helpt niet, je zal de handrem moeten gebruiken om deze beestjes een bocht te doen nemen. Tel daarbij de Extreme-conceptwagens (die hun rentree maken) en de “ordinaire” vierwielaangedreven (4WD) WRC-klasse bij op en je komt aan een karrenvracht aan rallyauto’s.

Die Super 1600’s en Extreme cars zul je overigens moeten vrijspelen, door eerst enkele WRC-rally’s te winnen en aldus unlock points te verdienen. Vrees echter niet, je zult al snel genoeg punten hebben die eerste te kopen; om de Extreme-cars te bemachtigen, zal je echter wel enige tijd achter je PS2 moeten doorbrengen.

En geloof me vrij, dit spel heeft genoeg mogelijkheden om je in singleplayer tot volgende zomer bezig te houden! Naast de obligate Quick Race en Time Trial, zijn er ook de Championship mode en de Events. Over die laatste 2 (veruit de interessantste) geef ik nog wat meer uitleg.

In Championship rijd je eigenlijk het volledige WRC-seizoen. Je kan die zowel met Super 1600 cars spelen, als met de echte rallywagens. Het Super 1600-seizoen is wel aanzienlijk korter dan het “echte”. Niettemin is het een goede oefening, eer je met de “big boys” meedoet. Daar heb je trouwens 3 moeilijkheidsgraden, Professional, Expert en Extreme (met de concept cars). Alhoewel de eerste races in Professional best meevallen qua moelijkheidsgraad, gaat die erna steil omhoog. Niet geoefende spelers zullen hier een hele kluif aan hebben. Het spreekt voor zich dat Expert en Extreme enkel voor de die-hards is weggelegd. Deze steile leercurve ergerde mij wel, in zijn voorgangers was die veel beter gebalanceerd. Zeker een minpunt! Toch staat de Championship mode garant voor uren afwisselend speelplezier, met wedstrijden in elk werelddeel, op allerlei ondergronden en in alle weersomstandigheden.

De Events zijn dan heel wat beter geschikt voor beginners, maar over het algemeen missen ze de spankracht van het WRC-kampioenschap. Er zijn 4 verschillende typen. Single Race laat je elke WRC-wedstrijd apart spelen en Test Track geeft je de kans om je vaardigheden wat bij te schaven en nieuwe dingen aan te leren. De Super Special Challenge heeft echter mijn hart gestolen. Hierin neem je het in 8 verschillende duels op tegen een rijdende tegenstander, waar je anders enkel tegen de klok rijdt. Je vlamt over korte, technische circuits, vol bochten, hairpins, brugjes en waterplassen. Een metertje toont je exact hoeveel je voor of achter ligt. Spanning alom! In een kwartiertje zit deze SSC er echter al op. Als laatste hebben we dan nog de Pro Driver Challenge, een afgezwakte kloon van de Career Mode uit Colin McRae Rally 2005. Je begint als volledige noob en moet je nog bewijzen, wil je voor een sterk team rijden. Naarmate je meer events wint, zal je reputatie stijgen en krijg je toegang tot meer wagens en circuits, tot je uiteindelijk als testpiloot wordt uitgekozen om de Extreme-cars (daar zijn ze weer!) te testen.

Zoals je al kon afleiden uit de screenshots, ziet WRC 4 er weer prachtig uit. De wagens zijn tot in het kleinste detail nagebouwd en de omgevingen zijn bijna levensecht. Fotorealistisch is het natuurlijk nog niet (dat wordt het pas bij de de next-gen consoles volgens mij), maar het ziet er wel stukken gelikter uit dan de concurrentie. Komt daarbij het uitermate coole schademodel. Werkelijk alles aan je auto kan en gaat kapot. Van je banden en je chassis tot zelfs je voor- en achterruiten toe. En wat meer is, de schade heeft ook een merkbare invloed op je rijgedrag! Wanneer je enkel je elektrische bedrading schade heeft opgelopen, dan flikkert je kilometerteller, maar als je versnellingsbak geraakt is, schakel je slechts nog uitzonderlijk naar je 4de versnelling! Dat je hierdoor handenvol tijd veliest spreekt vanzelf.

Het geluid van WRC 4 moet slechts een klein beetje onderdoen voor de verbluffende graphics. Je wagens klinken verdomd nice, ze grommen luid en de geluiden als je schakelt zijn levensecht. Ook de supporters langs de weg moedigen je luidkeels aan. Wat de soundscore naar beneden haalt is je co-piloot. Alweer is die niet perfect; als je aan erg hoge snelheid door het terrein baggert, komen zijn aanwijzingen meestal te laat. Wanneer je ergens tegenaan knalt en dus wat achterop hinkt, zijn zijn hints al lang vergeten, voor je de bocht neemt. Voor de rest valt het best mee, zo geeft hij je de moeilijkheid van elke bocht mee (van 1 tot 6), maar ik focuste mij al snel op de signalisatiepijltjes bovenaan je scherm en trok mij verder van zijn geleuter niks meer aan.

Last but not least hebben we de multiplayer. De meeste SP-races kan je met z’n vieren spelen. Dat is best leuk, maar niet zo onvergetelijk als pakweg Gran Turismo 3-duels. Nieuw dit jaar is de Online-optie. Iedereen met een Network Adapter (of PStwo) kan het tegen elkaar opnemen. Waarschijnlijk wegens de technische limieten van de PS2, zie je enkel de Ghost Car van je tegenstander. Niettemin is het nog steeds plezanter dan om beurt racen! Een geslaagde vernieuwing dus.

De jaarlijkse update van Sony’s WRC-reeks doet ook nu weer wat verwacht wordt, namelijk een bliksemsnelle racer aanbieden met alle licenties en top-graphics. De arcadefan zal zich hiermee enorm lang kunnen amuseren. Wie realisme zoekt is echter beter af met Richard Burns Rally. Colin McRae 2005 valt er wat tussenin en is wat vlees noch vis, als je het mij vraagt .

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: WRC 4
geplaatst in: PS2, Reviews, Sony Entertainment
tags: , ,


Leave a Reply