gaming sinds 1997

X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: zoek je iets origineels, dan ben je met deze game aan het verkeerde adres. Qua gameplay verwijs ik naar b|0-0|n’s review van de originele game voor de Xbox, want in wezen is hier niet aan geraakt. Graphics en sound zijn van dezelfde kwaliteit, niet slecht voor een spel van een jaar geleden. Op soundvlak valt de voice-acting op: Patrick Stewart levert nogmaals de stem van Prof. Xavier, maar de andere ingame stemmen zijn zo overacted dat dit herleid wordt tot één van de schaarse kleine lichtpuntjes.

Het opstarten van de game verraad dit eigenlijk niet, want de CGI-introscène is knap gemaakt (en ook downloadbaar op onze servers). Aan de beproefde, en in het verleden goed bevonden Action-RPG-stijl werd niet geraakt. Je bestuurt in deze episode vier zelf te kiezen karakters, dewelke je door verschillende missies leidt. Je kan nog steeds switchen tussen de karakters, die elk hun eigen bovennatuurlijke krachten en mogelijkheden bezitten. Het werkt ook handig: de analoge stick wordt gebruikt voor besturing, de pijltjesknoppen van de controller dient voor twee zaken: één van de vier teamleden kiezen en, in combinatie met de R2 knop, een speciale kracht te gebruiken.

Wat mij in deze game stoort is vooral het onderbreken van de actie voor gespreksonderdelen. Dat dit gebeurt bij “key-events” in het spel, dat kan ik alleen maar toejuichen, maar bij het volbrengen van opdrachten, bijvoorbeeld het bevrijden van enkele gevangenen, hoeft het voor mij niet telkens… Het wordt zelfs vervelend, daar net in die onderbrekingen de herhalingen van tekst beginnen op te vallen, wat mij dan weer doet denken dat de schrijvers, als het op detailwerk aankwam, met een serieus geval van writer’s block zaten… De actie begint na vrij korte tijd zelfs te vervelen. De tegenstanders worden welliswaar sterker naarmate de tijd verstrijkt, maar het blijft button-bashing. Dit was destijds goed genoeg voor games zoals Double Dragon, maar het voldoet naar mijn mening niet meer. Ik had het gevoel dat de gameplay op de tweede plaats stond, ter ondersteuning van het vrij flinterdun verhaal.

De paar minigames die ik heb geprobeerd zijn, als ik mijn collega’s review nalees, nagenoeg hetzelfde gebleven: van quizjes waarin de speler zijn (of haar) kennis van de grote “X-Men Soap” wordt getest – in ruil voor health power – tot examens afleggen in de “Danger Room” (voor zij die enkel de films kennen, dit is een gegeven dat u nog niet in de films gezien hebt, maar iets waar Patrick Steward wel wat ervaring mee heeft; het is namelijk vergelijkbaar met Star Trek’s Holodeck: een kamer die een gevaarlijke situatie virtueel kan simuleren, en waar de X-Men trainen). Scenario’s voor deze Danger Room moeten in de loop van het spel verzameld worden in de vorm van CD’s die verspreid liggen.

Multiplayer dan: Gamespy, net zoals bij blijkbaar vele van Activision titels, verzorgt andermaals de servers. Verschillende speltypes moeten het leven van dit spel verlengen en er valt misschien wel iets te zeggen over multiplayer, maar spijtig genoeg niet bij deze game… Er is namelijk een totaal gebrek aan spelers om dit te kunnen testen… In mijn beoordeling heb ik dus geen rekening gehouden met dit onderdeel.

Ik moet toegeven, misschien had ik meer tijd in deze game moeten investeren om het volledige verhaal te leren kennen, maar de gameplay deed me mijn geduld verliezen. Er is gewoon te véél herhaling en de onderbrekingen eisten hun tol. Eéntje om links te laten liggen dus!

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: X-Men Legends II: Rise of Apocalypse
geplaatst in: Activision, PS2, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>